Josep Maria Canyelles, expert en RSE i coordinador de Respon.cat, va fer aquest dijous passat una conferència al Centre de Congressos d’Andorra la Vella amb motiu del lliurament dels premis de la FAAD.
En el decurs de la intervenció, Canyelles va explicar que a Catalunya s'havia fet el pas a crear una associació empresarial per al desenvolupament de la Responsabilitat Social. L'acte, davant de més d'un centenar d'assistents entre els quals dos ministres del govern i altres representants institucionals, i els màxims representants de la Confederació Empresarial d'Andorra i la Cambra de Comerç d'Andorra.
Canyelles ha fet referència a la necessitat que organitzacions de tota mena, grans i petites, públiques, privades o socials, gestionin la seva respectiva responsabilitat social, com a manera de construir un Territori Socialment Responsable, uns pobles positius, una societat positiva, un país positiu i socialment responsable. En aquest sentit, ha explicat que a Catalunya un grup d'empreses molt diverses han constituït l'associació Respon.cat, una iniciativa empresarial per al foment de l'RSE. També ha fet referència a Respon.cat a l'entrevista a Ràdio Nacional d'Andorra.
Les empreses que segueixen els criteris d'RSE, ha dit Canyelles, "acaben rebent el premi de la societat" que es tradueix en la confiança i l'interès dels clients, la captació i la retenció del client i, al final, una "oportunitat pel negoci". Es tracta de tractar bé a la clientela, als treballadors, tenir actituds de transparència, mostrar els impactes de l'empresa sobre el medi ambient i en la societat o el respecte i la consciència amb col·lectius amb necessitats especials, entre altres. Si se segueixen aquests criteris positius de respecte social "els beneficis acabaran sent un reflex del bon funcionament de l'empresa", ha assegurat.
D'altra banda, Canyelles ha afirmat que les polítiques públiques són necessàries per a determinats col·lectius que tenen dificultats d'integració social i laboral, però segons l'expert cal anar més enllà del marc legal i les empreses "han de ser sensibles a allò que la societat espera d'elles, aportant valor real per la societat".
[més informació]