Els territoris socialment responsables promouen la cohesió social, generant oportunitats per a les persones més vulnerables

Els territoris socialment responsables promouen la cohesió social, generant oportunitats per a les persones més vulnerables

  • S’ha dut a terme la Càpsula de coneixement en RSE sobre “Territoris socialment responsables i cohesió social”.
  • Tots els actors d’un territori han d’integrar la gestió de la responsabilitat social per avançar cap a uns territoris compromesos amb les persones que tenen especials dificultats.

 

 

 

Ahir va tenir lloc la segona càpsula de coneixement del curs 2018 organitzada per Respon.cat, centrada en l’àmbit dels territoris socialment responsables i cohesió social.

Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat, va obrir la sessió posant èmfasi en com les organitzacions hem d’impulsar que tots els actors del territori incorporin els principis de gestió de la responsabilitat social. Canyelles ha destacat que per fer un territori socialment responsables cal passar per 4 etapes: 1. Que una gran diversitat d'actors gestionin la seva responsabilitat social; 2. Que es produeixin diàlegs i interaccions responsables; 3. Identificar els reptes del territori i trobar solucions responsables; 4. Com podem convertir els valors identificats en atributs del territori.

Per últim, va exposar com des de Respon.cat es va desenvolupar un procés de diàleg per focalitzar els principals temes que a Catalunya, com a país, hem de tenir en compte en i que es van concretar en el Projecte Focus de l’RSE de Catalunya. Entre aquests focus, el de la cohesió social és un dels àmbits en el que una empresa que vulgui alinear la seva RSE en clau de territori ha d’integrar.

Andreu Pascual, responsable de relació amb l’empresa del Programa Incorpora de La Caixa i Alejandra Fuentes, coordinadora Incorpora a Barcelona, van presentar aquest programa que representa un concepte innovador en sumar dues xarxes per assegurar l’èxit de la integració laboral: les entitats socials i les empreses. Incorpora parteix d’un model d’intermediació laboral basat en les necessitats del teixit social i empresarial que garanteix una bona integració de la persona a l’empresa.

Pascual va destacar que “els territoris són els protagonistes i per arribar als territoris i aconseguir millorar les condicions de les persones amb dificultats el paper de les empreses és clau”.

Per la seva banda, Fuentes va compartir que el programa va néixer amb l’objectiu de “poder donar recursos a les entitats socials per aconseguir insercions laborals de col·lectius en risc d’exclusió social” i “si el procés funciona bé i aconseguim una primera inserció laboral, generalment l’empresa es fidelitza” ha dit.

El programa Incorpora disposa de més de 370 entitats socials d’integració laboral treballant en xarxa, distribuïdes territorialment a Espanya, Marroc i Polònia i ha assolit més de 130.000 insercions laborals en 10 anys (30.319 l’any 2017).

Josep Torrico, director de la Fundació Marianao, va compartir la trajectòria de l’entitat, que disposa dels següents trets d’identitat: l’enfocament local i territorial, l’aposta pel desenvolupament comunitari, l’apoderament de les persones perquè entomin el seu projecte de vida i el treball en xarxa.

En aquest últim cas, treballen per “oferir oportunitats a tots els agents del territori per implicar-se en el desenvolupament d’una comunitat socialment responsable” i aquí les empreses poden jugar un paper molt important”. Finalment, ha animat les empreses participants a implicar-se de manera directa i activa en el desenvolupament dels seus territoris.

Torrico va posar l’exemple del programa Marianao TéCor, en el qual, amb el suport de diverses organitzacions i institucions, s’està treballant en l’impuls a una comunitat compromesa, des de la voluntat d’incidir en un territori determinat amb l’objectiu de millorar les condicions familiars, educatives, ocupacionals, relacionals i socials incorporant en la seva metodologia, la participació de tots els agents implicats amb la finalitat d’aconseguir respostes multidimensionals al repte de la multicausalitat de l’exclusió social.

Per últim, Ferran Casamitjana, cap de Captació de Recursos i Gestió Interna de Càritas Barcelona, va exposar la realitat organitzativa de l’entitat i els seus objectius missionals.

Casamitjana va posar èmfasi en el programa “Entitats amb cor” que té com a finalitat principal sensibilitzar i integrar les empreses i entitats en els projectes socials de Càritas Barcelona per aconseguir un impacte social transformador. En el marc d’aquest programa, conviden les empreses i entitats a treballar per l’excel·lència social i a participar d’un treball conjunt que els permetrà implicar-se en un compromís de canvi amb la societat. Compten amb unes 700 entitats col·laboradores, 80 voluntaris i arriben a unes 9.000 persones.

Va convidar les empreses assistents “ a formar part de la gran família d’Entitats amb cor, a ser partícip d’una transformació social, d’una nova manera de “fer” empresa i entitat a través del compromís de l’RSC”.

Aquesta sessió forma part d’un cicle de quatre càpsules de coneixement, coincidint amb les sessions matinals del programa RSE.Pime. Aquestes sessions de tarda són obertes al públic en general, amb una limitació d’assistència segons capacitat.

El propi horari de les sessions correspon al compromís de Respon.cat per adequar el seu funcionament als criteris de la reforma horària. Per això, les sessions comencen a les 14:15h de la tarda, cosa que permet acabar a les 16h.

Fotos de la sessió

Le podría interesar también

Últimas noticias

Respon.cat referenciado en el “quien es quien” de la RSC de la Vanguardia

  La Vanguardia ha publicado hoy 29 de octubre un monogràfico sobre responsabilidad social con el “quién es quién” en el sector. Entre otros organismos e iniciativas, algunos con sede en

Sin categorizar

La interioritat de la persona també s’hauria d’abordar des de l’Economia del Bé Comú

L’Associació Catalana per al Foment de l’Economia del Bé Comú ha organitzant una jornada on s’han compartit casos pràctics Christian Felber ha subratllat “l’enfocament holístic d’un model que vol ser

Sin categorizar

“Ara és el moment, fes el canvi!”, la nova campanya de Barcelona Energia

Grup Tersa, empresa membre de Respon.cat, impulsa una campanya per promure la transició energètica “ara és el moment, fes el canvi”. Barcelona Energia és la comercialitzadora pública de l’àrea metropolitana de