1 d’octubre: Dia internacional de la gent gran

1 d’octubre: Dia internacional de la gent gran

  • Amb motiu del Dia Internacional de la gent gran que se celebra l'1 d'octubre Respon.cat ha preparat un monogràfic amb experiències d'empreses preocupades per l'envelliment i els reptes i implicacions que se'n deriven.
  • Respon.cat ha creat un grup de treball amb empreses membres que tracta l'envelliment des de la lògica de la responsabilitat social de les empreses.

 

El grup de treball "RSE i envelliment" treballa per a la definició d’estratègies conjuntes amb un doble enfocament: l’envelliment dels equips de les empreses i l’envelliment demogràfic (adaptació responsable de productes/serveis a un nou context de mercat definit per l'envelliment de la societat i diàleg amb grups d’interès).

A continuació es mostra com algunes empreses membres de Respon.cat aborden el tema de l'envelliment des de la perspectiva empresarial:

MARTIDERM 

A MartiDerm tenim en especial consideració  les persones grans; són el principal col·lectiu destinatari de la nostra obra social, en col·laboració amb Creu Roja des de fa mes de 6 anys.

Ajudem a fomentar els hàbits de vida saludable proporcionant productes adequats  per a la cura de la pell i formació específica, a més de 5000 persones grans per tota Espanya.

La nostra acció porta implícits 2 missatges:

  • la formació es atenció, relació, i enriquiment personal:  obtenen consells que poden millorar les seves rutines diàries.
  • la donació de productes porta a qüestionar-ne si els poden adquirir amb els seus mitjans de vida. Si consultem el salari mínim digne per cobrir les necessitats bàsiques a Espanya (anomenat líving wage) esta taxat en 810€/mes per a una persona; la pensió no contributiva actual es de 380€, la de viudetat de 663€, i la mitja de jubilació de 1100€...

Tenim productes adequats per a les necessitats dermatològiques de les persones grans, des d'una òptica de dermatologia preventiva i de cura de la pell. L'experiència d'aquests anys ens motiva a seguir desenvolupant productes específics.

Tenim també el repte de qüestionar-nos i qüestionar si aquests productes precisen d'algun tipus d'adaptació econòmica per ser mes accessibles a les persones grans.

FUNDACIÓN SALUD Y PERSONA

Segons dades del 2017 del Instituto Nacional de Estadística (INE), les persones majors de 65 anys representen el 19 % de la població a España. Entre elles, 1,9 milions de persones viuen soles. Aquesta realitat afecta molt especialment les dones, que constitueixen el 73 % de las persones grans que viuen soles. (Font: Revista Senior)

Viure sol no significa sentir-se sol, però un 59 % de les persones grans expressen tenir sentiments de solitut i aïllament, segons dades del Imserso-CIS. Parlem de soitud com un problema, sobretot quan no es escollida i a més li sumem la manca de companyia i el sentiment de no tenir a ningú, de tristesa i de buidor. Són moltes les persones grans que es troben en aquesta situació i cada cop n'hi ha més!

Des de la Fundación Salud y persona oferim un servei telefònic de suport i atenció emocional enfront diferents situacions del dia a dia i principalment en el col·lectiu de gent gran en l´atenció a la solitud. Aquest servei està operatiu les 24 hores, els 365 dies de l'any, i està atès per professionals qualificats de la psicologia.

FUNDACIÓ PRIVADA ILERSIS

L’envelliment forma part del procés vital. La mirada a l’envelliment hauria de ser positiva i un procés a preveure i acompanyar.

Des del punt de vista de l’empresa, i sota l’enfoc centrat en la persona, s’han de promoure processos adaptatius i d’acompanyament al lloc de treball.

El repte de la societat és la promoció de la salut i el benestar en l’envelliment dins d’un marc social ampli d’atenció comunitària. Acompanyar les persones per tal que dirigeixin les seves vides i rebin el suport adient.

MULLOR

L'envelliment és un fet vital que habitualment veiem desvinculat de l'empresa. I en canvi, creiem que hem de pensar molt en la coexistència i la interrelació entre persones grans i empresa.

Per una banda, l'empresa pot facilitar la conciliació  amb les famílies on hi ha cada cop més gent gran. Aquesta conciliació, corresponsabilitat o fins i tot complicitat ha de ser, i és, un factor de reflexió i un tema de millora activa de les empreses.

Per una altra part, on tenim més feina a curt i a llarg plaç és dins de l'empresa. É a dir, sí, es fàcil de dir que s'allargarà l'edat de jubilació i deixar-ho aquí; a nivell estrictament personal. Però si enlloc de pensar en prejubilacions pensem en una vida laboral no tants sols sense prejubilacions, sinó més llarga, amb més anys laborals dels que contemplem habitualment; llavors a nivell d'empresa canvien, i molt, les implicacions.

Tenir la certesa d'una major continuïtat i edat de tots els treballadors implica adaptar no sols els llocs de treball, sinó la formació, i els rols que cada persona pot desenvolupar al llarg de la vida professional a aquest canvi. Siguem mecànics, netejadors, administratius o directius,  amb una major edat hem de replantejar els rols que cadascuna de les persones desenvolupa al llarg del temps. I com l'empresa evoluciona i potencia les feines enlloc de veure només els inconvenients d'aquest envelliment laboral? Com compatibilitzem la necessària millora contínua de l'eficiència empresarial amb l'allargament real de la vida laboral de totes les persones? Sigui per imposició legal, o per la lliure voluntat de les persones, és un camí que hem de fer plegats treballadors i empreses. Si ho fem amb positivitat i treball conjunt, amb dinamisme i amb flexibilitat, el resultat pot ser molt millor.  I en conseqüència per fer-ho possible probablement hem de començar per evolucionar la mateixa organització, i la cultura de les empreses. Per responsabilitat de l'empresa i de tots els que la conformen.

Le podría interesar también

Sin categorizar

Bones Pràctiques de Responsabilitat Social Empresarial

Una de les finalitats de Respon.cat és contribuir a generar, compartir, i divulgar coneixement sobre la responsabilitat social de les empreses, i una les maneres de fer-ho és compartint casos

Sin categorizar

Es presenta el Tercer informe sobre el canvi climàtic a Catalunya

El Tercer informe sobre canvi climàtic a Catalunya apunta un increment d’1º en els propers decennis Respon.cat incorpora el canvi climàtic com un dels aspectes clau de l’agenda local de

newsletter

El model relacional entre entitats socials i empreses ha de reforçar els valors de les organitzacions

Respon.cat participa en el cafè tertúlia per a fundraisers professionals que va tenir lloc el passat 22 de novembre sobre “Aliances, pimes i tercer Sector”. Josep Maria Canyelles i Pastó,