Els “dirses” han d’implicar els responsables d’altres àrees de l’empresa

Els “dirses” han d’implicar els responsables d’altres àrees de l’empresa

2015-06-12_Trobada_Dircom_Respon.cat6Properament tindran lloc tres trobades amb directors i directores de diferents àrees de les empreses membres de Respon.cat. En concret, ens trobarem amb les persones que dirigeixen la Qualitat, les àrees de Persones, i pròpiament l'RSE. Aquestes trobades tenen lloc després que anteriorment s'han tingut trobades en les àrees de Comunicació, RSE i Medi Ambient i RSE:

Els objectius d'aquestes trobades són tenen una doble intenció:

  1. En primer lloc, de manera més genèrica, facilitar el coneixement de Respon.cat per als responsables funcionals de les empreses membres i el sentit de la tasca que portem a terme i, alhora, explorar de manera oberta possibles interessos compartits o un enriquiment de les accions que Respon.cat porta a terme.
  2. En segon lloc, com a aspecte més concret, debatre sobre com Respon.cat vol abordar els reptes d'RSE en el context de les àrees funcionals (sense pretendre ser una organització especialitzada ni en comunicació, ni gestió de persones, ni gestió ambiental...) a partir del desenvolupament del projecte Focus de l’RSE a Catalunya i del foment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides.

Recuperant el que dèiem en un article sobre la funció del dirse:

La funció de l’RSE dins les empreses requereix no tancar-se dins el propi despatx. Si bé la persona o la unitat encarregada de l’RSE pot acabar assumint certs volums de feina directa, aquesta no hauria de ser la seva principal ocupació. Destinar els esforços a recollir dades corporatives per a fer una memòria anual pot ser una tasca necessària, però amb poc valor afegit si l’esforç principal no està focalitzat a facilitar el desenvolupament organitzacional cap a la sostenibilitat, a partir d’un sentit ètic i una gestió integrada de la responsabilitat social mostrant sensibilitat cap als grups d’interès.

Per això, reforçar el director d’RSE requereix que els directors d’altres àrees comprenguin i interioritzin el sentit de l’RSE, tant dins la pròpia visió corporativa com la manera com està adquirint centralitat en les empreses més avançades. L’RSE ha de sortir d’un despatx on no hauria d’haver entrat mai. El director d’RSE ha de fer-se present en tots els despatxos de l’organització, i en tots els nivells.

El director d’RSE ha de preparar-se per millorar la seva capacitat d’influència interna, de manera transversal, perquè aquesta és la seva missió, acompanyar en la gestió del canvi fent que aquest es guiï per criteris d’RSE: ètica, sostenibilitat, transparència. Si el DiRSE no esdevé motor de canvi, si no sap exercir la seva influència, pot relaxar-se en l’acompliment d’uns encàrrecs formals, memòries, codis ètics, comitès… que per ells mateixos no tindran prou força per facilitar el canvi. Potser faran el contrari: acomodaran l’organització fent creure que ja es dóna compliment a les expectatives.

Convidar els “altres directors” és una manera de sensibilitzar-los, de fer-los partícips de la rellevància empresarial que pren l’RSE, de les expectatives a què l’empresa ha de donar resposta. I a més, volem mostrar que l’RSE no és una disciplina a banda del que ells porten a terme. No hi ha RSE sense gestió de recursos humans, no hi ha RSE sense gestió ambiental, no hi ha RSE sense gestió de la comunicació, perquè és en totes i cadascuna de les diverses àrees de la gestió empresarial on l’RSE pren cos realment. On es passa del discurs a la realitat.

Suggeriments:

  •    Convideu els directors de les “altres àrees” a participar en jornades i reunions d’RSE
  •    Envieu-los articles i reflexions sobre què vol dir l’RSE en el seu camp
  •    Desenvolupeu la comprensió sobre com un enfocament RSE pot ajudar-los a atendre els seus reptes i ajudeu-los a dibuixar la visió de futur
  •    Sigueu per a ells font d’innovació, d’aproximar-los a nous enfocaments, de generar una comprensió més transversal i integral de l’organització a partir dels seus valors

Josep Maria Canyelles

Coordinador de Respon.cat

Us podria interessar també

Presentació dels casos de bones pràctiques

Text de la presentació de Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat, a la publicació Bones Pràctiques de Responsabilitat Social Aquesta publicació pretén reconèixer el paper actiu i compromès que porten

ESTEVE es entrevistada por Corresponsables con motivo de los Premios Respon.cat

Con motivo de los Premios Respon.cat 2016, ESTEVE ha sido entrevistada por Corresponsables. ESTEVE recibió el Reconocimiento Respon.cat al programa empresarial de voluntariado         “Tenemos que estar todos

Quina diferència hi ha entre tenir un programa empresarial de voluntariat i fer accions de voluntariat?

El proper 5 de febrer tindrà lloc la Jornada de Transferència de bones pràctiques d’RSE amb empreses de referència que incorporen la Responsabilitat Social en la gestió estratègic. Les persones assistents