Sis empreses catalanes, un territori i una persona reconeguts en la quarta edició dels Premis de la Responsabilitat social de Catalunya
• Comexi i Coral transports guanyen els Premis Respon.cat 2018 a la trajectòria del compromís en responsabilitat social empresarial.
• Família Torres, Andilana, Zurich i Playbrand organitzacions reconegudes per bones pràctiques de responsabilitat social en matèries ambientals i laborals..
• El barri Marianao de Sant Boi de Llobregat ha estat reconegut com a territori socialment responsable i Cristóbal Colón, president de La Fageda, ha rebut el reconeixement personal.
Sis organitzacions, una persona i un territori han estat reconeguts per les seves bones pràctiques i la seva trajectòria en matèria de Responsabilitat Social Empresarial (RSE) en l’acte de lliurament de Premis Respon.cat. Més de 160 persones s'han congregat dimarts 27 de novembre a la tarda al Centre Cultural de la Mercè de Girona per assistir a la quarta edició d’aquests reconeixements de referència a Catalunya organitzats per l'associació empresarial Respon.cat.
Els Premis Respon.cat han permès posar en valor la trajectòria socialment responsable de Comexi i de Coral Transports & Stocks, una multinacional familiar del sector de la conversió d’envàs flexible, i una pime dedicada al transport internacional i a l’emmagatzematge de mercaderies. També s'han reconegut altres empreses per les bones pràctiques en àrees concretes. La vitivinícola Família Torres pel seu programa ambiental de col·laboració amb un enfocament innovador, el grup de restauració i hoteler Andilana per la diversitat d’origen a la plantilla, l’empresa petita Playbrand per la incorporació de pràctiques innovadores de reforma horària en a la millora de la gestió del temps i el benestar de la plantilla i la multinacional Zurich pel programa de voluntariat que promouen entre el seu equip.
Més enllà de reconèixer organitzacions concretes, Respon.cat també té el compromís de fer de Catalunya un territori socialment responsable, i per això cada any reconeix territoris que estan sumant esforços de les seves organitzacions per fer dels valors de l'RSE un factor de la identitat local. Enguany el reconeixement al Territori Socialment Responsable ha correspost al barri de Marianao de Sant Boi de Llobregat, que ha estat representat per la Fundació Marianao.
Per segon any s’ha atorgat un reconeixement a la trajectòria personal pel seu compromís amb la responsabilitat social a Catalunya, que en aquesta ocasió ha estat per Cristóbal Colón, president de La Fageda, un gran referent en la transformació dels centres especials de treball i en la capacitat de crear un model empresarial des de la no lucrativitat per a les persones amb capacitats diferents.
Josep Santacreu, president de Respon.cat i conseller delegat de DKV, ha destacat la voluntat dels
Premis Respon.cat de ser referents en Responsabilitat Social a Catalunya. Santacreu ha declarat que “avui hem tornat a constatar que aquests premis tenen tot el sentit perquè hem conegut casos de gran valor que cal ajudar a divulgar a la societat”.
Joaquim Ferrer, secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que “tenim moltes petites empreses amb grans empresaris i empresàries que són un actiu molt potent de país”. Ferrer ha destacat la importància dels Premis Respon.cat perquè posen de relleu que la viabilitat empresarial és compatible amb la gestió responsable”.
Glòria Plana, tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament Girona, ha explicat que des de l’Ajuntament de
Girona es treballa amb un enfocament clar en responsabilitat social des de diferents iniciatives, com ara la xarxa gironina per la Reforma horària, que implica empreses en l’aplicació de mesures en aquesta matèria, o la col·laboració amb els diferents agents de la ciutat per fer de Girona un Territori Socialment Responsable.
Precisament, l'acte s'ha iniciat amb una crida a fer de Catalunya un territori socialment responsable, tal com proclama el Manifest de Vilanova i la Geltrú que Respon.cat va promoure amb un esdeveniment singular celebrat fa un any amb la participació de cent organitzacions compromeses amb el territori, i d'on va sorgir aquest manifest obert a les adhesions.
En el decurs de l'acte s'ha projectat un vídeo de cada empresa reconeguda, que s'ha fet expressament per a l'ocasió, destacant les bones pràctiques de responsabilitat social. Aquests vídeos es poden trobar a la pàgina de Respon.cat. Els premis tenen una continuació 5 de febrer a Barcelona amb una jornada de transferència de les bones pràctiques, un marc d’aprenentatge entre empreses on cadascuna de les reconegudes podrà compartir amb tot detall les seves actuacions en el marc d'un taller obert.
També s'ha volgut aprofitar l'acte per mostrar el suport empresarial i de la societat civil als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que Nacions Unides va aprovar fa tres anys, en el marc de la nova agenda “Transformar el nostre món: l’Agenda de 2030 per al Desenvolupament Sostenible”. Els 17 ODS pretenen eradicar la pobresa, protegir el planeta i assegurar la prosperitat per a tothom, i per a assolir-los, cadascú ha de fer la seva part, tant els governs, com el sector privat, la societat civil i la ciutadania.
Els Premis Respon.cat 2018 tenen el suport del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya. A més disposen del suport del Consell social de Respon.cat, on s'integren les principals patronals i associacions empresarials així com entitats de referència en el camp social, i són aquestes organitzacions les que proposen les candidatures al Jurat.
Respon.cat, iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya, és una associació que agrupa una setantena d'empreses de sectors i dimensions molt diverses, i que va néixer al 2014 amb la voluntat de ser l'organisme empresarial de referència en RSE a Catalunya.
Els premis Respon.cat s’atorguen a la trajectòria del compromís en RSE per a pimes i grans empreses i, a més, es fan reconeixements a bones pràctiques en cinc àmbits de la responsabilitat social empresarial.
Quadre de premiats
- Premi Respon.cat a la trajectòria del compromís en RSE per a empresa gran: Comexi [vídeo][fitxa]
- Premi Respon.cat a la trajectòria del compromís en RSE per a empresa petita i mitjana: Coral Transports & Stoks [vídeo][fitxa]
- Reconeixement Respon.cat al programa empresarial de voluntariat: Zurich [vídeo][fitxa]
- Reconeixement Respon.cat al programa empresarial ambiental de col·laboració: Família Torres [vídeo][fitxa]
- Reconeixement Respon.cat als territoris socialment responsables: Barri de Marianao de Sant Boi de Llobregat representat per la Fundació Marianao [vídeo] [fitxa]
- Reconeixement Respon.cat a la gestió de la diversitat d’origen: Andilana [vídeo][fitxa]
- Reconeixement Respon.cat a les bones pràctiques empresarials de reforma horària: Playbrand [vídeo][fitxa]
- Reconeixement a la trajectòria personal en RSE: Cristóbal Colón, president de La Fageda [Document homenatge]
Contacte:
Marta Ribera <comunicacio@respon.cat> │ 629 872 499
Josep Maria Canyelles <coordinacio@respon.cat> │ 670 600 223
Valoració del jurat
Premis Respon.cat 2018 a la trajectòria en responsabilitat social
En la categoria d’empresa gran, el jurat ha destacat de Comexi per ser una empresa familiar arrelada al territori, amb una gran trajectòria de compromís en totes les dimensions de la gestió de la responsabilitat social.
En la categoria de pime, Coral Transports & Stocks ha estat premiada destacant la gran sistematització de bones pràctiques de gestió responsable en un sector en el qual no és habitual un compromís com el que té l’empresa.
El Reconeixement Respon.cat al programa empresarial de voluntariat ha estat per Zurich, per la diversitat d’accions de voluntariat en les que impliquen als treballadors i treballadores de l’empresa en el marc d’un club de voluntariat, que institucionalitza el compromís de la companyia.
Grup Andilana ha rebut el Reconeixement Respon.cat a les bones pràctiques en la gestió de la diversitat d’origen per tractar-se d’una empresa amb una gran proporció de persones d’origen immigrant en plantilla, i amb bones pràctiques destacables per afavorir la seva inclusió i desenvolupament.
El Reconeixement Respon.cat al programa empresarial ambiental de col·laboració ha estat per Família Torres per tractar-se d’una empresa amb un interessant programa ambiental, en col·laboració amb moltes entitats i amb un enfocament molt innovador.
El Reconeixement Respon.cat als Territoris Socialment Responsables ha estat per a barri de Marianao de Sant Boi de Llobregat i l’ha recollit la Fundació Marianao, per ser una entitat referent al seu entorn, que ha aconseguit implicar a tot el teixit social i comunitari en el desenvolupament del territori.
El Reconeixement Respon.cat a les bones pràctiques en reforma horària ha estat per a Playbrand per la incorporació de pràctiques innovadores per a la millora de la gestió del temps i la felicitat de les persones que hi treballen, sent un sector complex i una empresa petita.
Composició del Jurat 2018
Begoña Román ( experta en RSE), Josep Maria Planas (representant del Departament de Territori i Sostenibilitat, Generalitat de Catalunya), José M. Torres (representant de PIMEC, com a organització membre del Consell Social de Respon.cat), Jordi Serret (director del programa d’Atenció a la Pime del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya), Elena Juanola (directora de l’Institut Català de Salut i Seguretat Laboral), Josep Maria Canyelles (coordinador de Respon.cat), Narcís Bosch (director gerent del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya) i Josep Santacreu (president de Respon.cat i conseller delegat de DKV Assegurances).
Algunes dades de les empreses premiades
Comexi: Premi a la trajectòria de compromís en RSE per a la gran empresa
Des de la seva creació, Comexi ha adquirit un compromís davant la societat treballant per ser una companyia sostenible i confiable. La innovació i la sostenibilitat son punts claus en l’organització. Formem part dels seus valors.
• Comissió seguretat informàtica
• Transparència en la comunicació
• Estudis de clima laboral. (bianual). Per cada enquesta omplerta es dona 1,5€ a la fundació Creu Roja.
• Elaboració d’un Codi Ètic que recull els valors principis i normes ètiques que han de regir dins l’organització.
• Creació d’un comitè d’ètica amb l’objectiu de vetllar pels assumptes d’ètica del grup Comexi així com per l’aplicació, seguiment i actualització del codi ètic.
• Política transparent, igualitària i no discriminatòria de selecció de personal per raons de sexe, raça, religió...
• Gestió del talent i el desenvolupament. (creació d’un grup anomenat: Programa de desenvolupament del talent). On es promou el creixement professional d’un grup de gent per preparar-los per llocs de treball superiors).
• Promoció d’activitats de treball en equip (jocs outdoor, sortides d’oci, scape rooms...).
• Sistema retributiu equitatiu, competitiu, motivador i no discriminador per tota la plantilla de la companyia.
• Política de retribució variable de repartiment de beneficis d’empresa per a tot el personal.
• Implementació d’un sistema de retribució flexible (tiquet restaurant, guarderia, i mútua de salut) permeten un estalvi en el pagament d’impostos millorant la retribució neta del treballador/a.
• Grups de treball especials i reconeixement anual a la seva aportació. ( des de direcció general s’impulsa la participació voluntària a grups especials com Key users, auditors interns per millorar els processos interns de l’empresa).
• Creació i promoció dels Valors de Comexi
• Formacions/conscienciació “bon ús de les xarxes socials i imatge personal i empresa”. S’han dut a terme xerrades de conscienciació sobre la importància i impacte que tenen les xarxes socials a les nostres vides i l’impacte que tenen sobre la nostra imatge professional i personal. Sabem que tots els treballadors/es estan dins les xarxes socials, per aquesta raó es molt important que en facin un bon ús.
• Expatriació dels treballadors/es amb família en països com: Brasil, Itàlia, Tailàndia, EEUU....
• Creació de grups de treball per millorar la qualitat dels nostres productes. El grup s’anomena QIP.
• Gestió i manteniment de les normes ISO ( OSHAS, UNE, ..)
• Implantació d’entrevistes anuals de progrés on es valoren les actituds i valors dels empleats/des.
Coral Transports & Stocks: Premi a la trajectòria de compromís en RSE per a pimes
Des de la posada en marxa de Coral Transports & Stocks S.L., l’empresa sempre ha tingut com a objectiu l’excel·lència en totes les àrees de la seva activitat. Mostra d’aquest objectiu són les nombroses certificacions que Coral ha anat obtenint amb el pas dels anys. Aquestes certificacions no només són prova de qualitat en el servei sinó també de compromís amb la responsabilitat social de l’empresa. Entre les certificacions que compta Coral cal destacar les ISO 9001 (des del 2001), ISO 14001 (des del 2013), SQAS (des del 2013) o el OEA (des del 2017). Cal fer especial menció de la certificació EcoVadis, ja que és una certificació de reconeixement internacional que avalua específicament el nivell de compliment de Coral Transports & Stocks, SL pel que fa al seu sistema de RSE. Coral va ser certificada el 2017 amb el distintiu EcoVadis i enguany ha estat novament avaluada amb millors registres de compliment que l’any anterior, fet que demostra l’afany de millora contínua de l’empresa en aquest àmbit.
Més enllà de les certificacions que donen testimoni objectiu del compliment dels seus requisits en l’àmbit de la qualitat, el respecte pel medi ambient i la responsabilitat social, Coral fa temps que porta a terme una tasca solidària i de consciència social que es reflexa en la seva voluntat de participar en activitats del seu entorn territorial més proper. Una petita mostra recent d’aquestes activitats són:
• La facilitació de l’accés al món laboral de persones amb risc d’exclusió social amb col·laboració amb L’Obra Social de la Caixa mitjançant la Fundació Pro-Penedès i La Fassina.
• Pràctiques laborals de joves en fase d’estudis i la possibilitat d’incorporació a l’empresa dins el marc de la formació Dual d’acord amb el Conveni que Coral manté amb el Departament d’Ensenyament, concretament amb l’Institut Eugeni d’Ors de Vilafranca del Penedès.
• Donacions per activitats solidàries sorgides d’ONGs de proximitat com puguin ser La Verema Solidària, que treballa per combatre la pobresa i la marginació social a les comarques del Garraf i l’Alt i Baix Penedès o la participació en la Recollida de Roba per als nens dels camps de refugiats a Grècia.
• Es promou la formació continua entre els treballadors propis, el foment de mecanismes per combatre la discriminació entre treballadors ja sigui per motius culturals, religiosos o de gènere i la millora contínua per al benestar de les persones que treballen a Coral Transports & Stocks, S.L.
Zurich: Reconeixement al voluntariat d’empresa
Ajudar i servir a les comunitats en les quals treballen a tot el món, és part dels valors i essència de Zurich. Per això, ja fa anys que compten amb el Club del Voluntariat, l'objectiu del qual és posar en marxa accions solidàries de manera continuada a tot el territori nacional. Les activitats desenvolupades pel Club busquen aportar valor a tres grups d'interès: la comunitat, el voluntari i l'empresa.
• Comunitat: Projectes socials executats i d'alt impacte Intercanvi de capacitats Millora qualitativa en la inversió social Persones i empreses compromeses que es sumen a les seves causes
• Voluntariat corporatiu: Desenvolupament de competències, més concretament: el lideratge, innovació, emprenedoria, compromís social, empatia i ciutadania. Transcendència
• Empresa Desenvolupament del talent dels seus col·laboradors Millora del clima laboral Marca empresari Reputació corporativa Relació comunitària
Les activitats que realitza el Club es centren en 4 pilars: infància, medi ambient, persones en risc d’exclusió social i habilitats. Les accions de voluntariat corporatiu més destacades de 2018 i que han suposat més hores de dedicació dels col.laboradors les poden veure descrites al document que adjuntem amb el calendari anual d’activitats de voluntariat i la memòria de sostenibilitat on queden recollides totes les iniciatives de compromís amb la societat
Família Torres: Reconeixement als programes ambientals de col·laboració empresa-societat
Torres & Earth
La filosofia de la família Torres en relació al cultiu de la vid comença amb el respecte pel medi ambient. “Vivim de la terra i som una empresa familiar. Aquesta combinació ens porta a preocupar-nos per la terra i els seus recursos.
Entre altres objectius mediambientals, ens vam comprometre a reduir en un 30% les emissions de CO2 per ampolla en el període 2008-2020, amb la implicació de tota l’empresa.
Relació estable i periòdica amb Universitats i centres d’investigació de referència.
Suport a iniciatives governamentals en matèria de medi ambient i CO2.
Col·laboració en actes divulgatius i de sensibilització.
Col·laboració en programes de protecció de la fauna i de prevenció d’incendis.
Fundació Família Torres
Relació estable i periòdica amb entitats i fundacions que principalment vetllen per ajudar i contribuir per millorar les condicions de vida, social i culturals, de persones (especialment infants) desfavorides o amb risc d'exclusió social, en qualsevol lloc del món.
Barri de Marianao: Reconeixement al Territori Socialment Responsable
La Fundació Marianao neix l’any 1985 a Sant Boi de Llobregat amb la voluntat d’oferir espais de referència educativa, participació i oportunitat per infants, joves i grans, acompanyant-los a partir de processos d’apoderament i d’inclusió a la comunitat.
Tot això ho fan perquè somien amb una societat compromesa amb la justícia social i amb la igualtat d’oportunitats.
Son una entitat comunitària, apassionada i lluitadora
Trets característics del model
• Una contribució responsable a les polítiques públiques.
• Ciutadania i participació comunitària: l’enfoc de Drets a les polítiques
• Una mirada que té cura de la diversitat.
• Rigor metodològic, qualitat i eficiència en les nostres actuacions
Andilana: Reconeixement a la gestió de la diversitat d’origen
• El 70% de la plantilla és estrangera. D’aquest percentatge, el 35%, és filipina. La resta de treballadors estrangers són de diversos orígens: Pakistan, Marroc, Xina, Argentina, Bolívia, Equador, Rep. Dominica, Senegal, Ucraïna, Rússia, Bangladesh,.....
• Durant els darrers anys, la política d’integració absoluta de treballadors estrangers ha continuat sent la base de la política d'RH de l’empresa, col·laborant Andilana amb diferents amb Associacions i Fundacions destinades a la reinserció social de diferents col·lectius, com per exemple el Casal dels Infants del Raval, la Fundació Surt o la Fundació Mujeres Pa’Lante. Més d’un 25% dels alumnes d’aquestes fundacions que realitzen pràctiques a les empreses gestionades per Andilana, s’incorporen posteriorment a la plantilla de treballadors.
• Els treballadors d’Andilana, amb independència del seu origen, són tractats de forma igualitària, integrant el que anomenen la Família Andilana.
• El 60% de les persones que estan a la direcció dels establiments i el 75 % de les persones cap de cuina, són d’origen estranger.
Playbrand: Reconeixement a les bones pràctiques en reforma horària.
• De dilluns a dijous, tot l'equip entra a treballar a les 8:00 i marxa a les 17:00, tenint mitja hora per a dinar.
• Els divendres, l'horari és seguit de 8:00 a 14:00.
Més enllà d'aquest acord general pels horaris, tots els companys de Playbrand disposen de la màxima flexibilitat a l'hora d'organitzar-se el temps i compatibilitzar la seva agenda professional amb la personal/familiar.
Promouen aquesta flexibilitat, que saben que, amb companys de feina compromesos, no fa altra cosa que augmentar la seva implicació amb l'equip i el projecte.
• En l'equip, a més, compten amb un referent intern que acompleix les funcions de Responsable d'Equip; en confiança, a dins la casa, l'anomenem Responsable de Felicitat. És l'Anna Montal, que ja du 10 anys a l'equip i manté un contacte proper i personal amb tot l'equip, per valorar la "temperatura" de l'oficina, en relació a volums de feina, possibles indicadors positius o negatius per al benestar de tot l'equip, les diferents necessitats personals que sorgeixen en el dia a dia, etc. Tot un referent a dins de l'equip, i una iniciativa de la qual n'estan també molt satisfets.
• A banda, tot l'equip acorda impulsar diverses pràctiques de productivitat al llarg de l’horari laboral, com és no obrir el correu electrònic durant la 1a hora de feina al matí, concentrant-nos cadascú en acomplir alguna de les tasques principals de la jornada, o bé fer "Happy Hour" de 12:00 a 13:00: cap company pot interrompre un altre company durant aquesta hora, promovent la màxima concentració en una darrera tasca abans d'anar a dinar.
Us podria interessar també
Es regularan les Empreses Socials a Catalunya
El Departament de Treball, Afers socials i Famílies, a través de la Direcció General d’Economia Social, del Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa, està preparant un Decret regulador de les
Es posen en marxa els espais de trobada entre empreses interessades a abordar els grans reptes de l’RSE
Els grups de treball, oberts a les empreses interessades, abordaran l’agenda local i l’agenda global de l’RSE: els Focus de l’RSE a Catalunya i els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Respon.cat posa
Mel Muria, millor petita empresa més competitiva
L’Apícola Mel Muria ha estat reconeguda com a millor Petita Empresa més competitiva en la 31a edició dels Premis Pimes. Mel Múria participa en l’edició actual de l’RSE.Pime, un programa
Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
Cercador
LA MEVA COMUNITAT
Propers esdeveniments
- Igualada acollirà el Seminari de Territori Socialment Responsable, marcant una nova fita en la construcció d’un país i un municipis més compromesos
- Obertes les inscripcions a l’RSE.Pime!
- Obertes les inscripcions al Programa de Formació en RSE
EMPRESES MEMBRES
Ser socialment responsable no és una qualitat, és una obligació.
“Una part de l'ADN de l’empresa i un compromís amb la societat”
“La responsabilitat empresarial comença
per la responsabilitat i el compromís
personal amb la societat i
les persones que ens envolten”
“Formar, investigar i transferir coneixement per transformar les persones, les organitzacions i la societat cap a la responsabilitat social i la sostenibilitat”
“Responsabilitat Social permanent,
365 dies l’any”
“L’RSE no es limita a l’acció, també és un marc des d’on repensar la societat”
“Que el progrés econòmic vagi acompanyat de progrés social i equilibri territorial”
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
“Compromís compartit per a la transformació social”
“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromís des de dalt fins a baix”
"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."
“Hem d’entendre que la societat,
cada cop menys, acceptarà una empresa que
no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”
“Necesitamos más empresas con propósito y que trabajen por generar valor compartido”
“La nostra organització ha de ser una part harmoniosa d'un sistema més ampli: un món que podem contribuir a fer millor a través de les persones i el medi ambient”
“L'RSC és el nostre ADN”
“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Tothom som corresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”
“És la manera d'entendre el paper de l'empresa dins la societat, que determina els seus objectius, accions i estratègia”
"Una part del pensament trascendent en la gestió empresarial"
“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”
“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”
“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”
“Fer bé la feina i fer el bé amb la feina que desenvolupem”
“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”
“La majoria de marques no importen a la gent. No poden continuar basant la competitivitat en eines tradidicionals. Ja no n'hi ha prou de dir el que fan, han de fer el que diuen i convertir l'RSE en un valor competitiu i eix transformador”