“Hi ha hagut una explosió amb la que el món ha començat a néixer de nou”, diu Anna Fornt a les Jornades Corresponsables 2024
La Jornada Corresponsables de Barcelona del passat dimarts 5 de març ha aconseguit més de 241.000 espectadors en línia, i més de 500 inscrits de manera presencial. L’esdeveniment s’ha pogut seguir a través de l’etiqueta #JAnuario2024BCN en xarxes socials, amb més de 900 tuits.
Corresponsables ha presentat la 19è edició de l’Anuari Corresponsables en unes Jornades presencials i en línia sota el lema: ‘L’evolució i tendències de la sostenibilitat i la comunicació responsable’, de la mà de 26 organitzacions pertanyents a tota mena de grups d’interès líders en Sostenibilitat i RSE.
En aquest acte va participar en la darrera taula rodona Anna Fornt, vicepresidenta de Respon.cat. A continuació, destaquem el que va tenir ocasió d’explicar:
Anna Fornt (A.F.): “Volia donar una visió des del punt de vista empresarial. Fa 10 anys, quan en les organitzacions parlàvem de RSE, els directius teníem la necessitat de comunicar molt internament perquè uns certs conceptes de la RSE eren difícils de traslladar a tota l’organització. I aquí hem vist un canvi espectacular en els últims quatre anys. De sobte, hi ha hagut una explosió en el qual el món ha començat a néixer de nou, sobretot des de la pandèmia, i ens hem adonat que, fent les coses de manera diferent, tot allò en què veníem picant pedra des de fa molts anys, ara ja és com un tsunami que ens ha passat per damunt i que ha vingut per a quedar-se.
Quan dic que és important aquesta comunicació interna, em refereixo al fet que fa uns anys no sabíem com fer informes, era clar que podíem tenir KPIs financers, però com traslladar totes les accions que estàvem realitzant ja des de les empreses, i no sols filantròpiques sinó realment canvis de gestió que impliquessin una sostenibilitat econòmica però també un impacte mediambiental positiu? Era un repte important. Evidentment, ara hi ha unes legislacions que ens obliguen, que ens dificulten a vegades, perquè en organitzacions petites i mitjanes és complex, òbviament, les regulacions sempre costen, però són un repte i una oportunitat de millora.”
Juan Royo, Economista i Editor de Cultura RSC (moderador): “Heu parlat dels pecats de la RSE, del greenwashing, del ecopostureo, també de com algunes organitzacions no compten coses per por del què diran, al fet que se’ls acusi de fer màrqueting ecològic… També hi ha directius que comuniquen en una sola direcció, sense recaptar informació. Cap a on creieu que aneu en aquesta comunicació? Com creus que ha canviat aquest diàleg amb els grups d’interès?”
A.F.: “Jo crec que el diàleg és fonamental en qualsevol organització per a visibilitzar tot el que s’està fent i ser capaç d’entendre que hem d’utilitzar la comunicació necessària perquè ens entenguin. La comunicació és aprenentatge, és fer-se entendre. Per a entendre el que es necessita és imprescindible entendre el que necessita cada grup d’interès que s’interrelacionen amb nosaltres. Això d’una banda. Però també les aliances, que són molt importants a tots els nivells. Quan parlem de proveïdors, és imprescindible tenir una relació constructiva o d’aprenentatge mutu: ells et faciliten informació i tu la hi facilites a ells perquè puguin millorar. En aquesta millora contínua tots els grups d’interès ens fan créixer per a poder construir un producte molt més adequat a nivell empresarial per a l’àmbit en el qual cadascun treballa. Les aliances ens fan entendre que busquem una fi comuna. I, a partir d’aquí, amb tot això construït, ja podràs comunicar perquè tothom ho visibilitzi de la millor manera possible. I que sigui una realitat, que sigui transparent i objectivable.”
A.F.: “Jo volia enfocar la comunicació en 2 línies. La comunicació responsable hauria d’estar en els 17 ODS. Això, d’una banda. I, per un altre, estem parlant de Responsabilitat Social i igual hauria de ser Responsabilitat en majúscules. La responsabilitat té a veure amb els valors. La comunicació té a veure molt amb les persones i com les persones de les organitzacions es xopen d’aquesta responsabilitat i són capaces de, com una taca d’oli, compartir aquests valors, que es basen en l’honestedat en les maneres de comunicar. Que no té a veure amb molts informes, sinó amb alinear a tothom amb un propòsit. En aquest sentit, l’any passat en Respon.cat vam fer el Manifest per una Economia amb Propòsit, amb el qual aconseguim alinear a moltes organitzacions amb diferent format i procedència perquè ho signessin i per a tenir un objectiu clar en aquest treball amb les persones.”
Us podria interessar també
L’RSE es consolida com a estratègia empresarial clau, amb cinc vectors i quatre grans tendències
En el seminari organitzat per la UOC del 21 de maig, Josep Maria Canyelles i Pastó, coordinador de Respon.cat i expert en RSE, va fer una revisió històrica de l’evolució
Donem la benvinguda a les quatre noves empreses membres
En les darreres setmanes s’han incorporat quatre noves empreses com a membres de Respon.cat: Auren, Grup Àuria, EAP Vic i Martiderm. Respon.cat ja acull setanta-una empreses d’àmbits i dimensions molt diverses, totes
Respon.cat participarà a la 4a sessió #TardesFIDEMBBVA, ens hi acompanyeu?
Aquesta setmana Respon.cat participarà a la quarta sessió #TardesFIDEMBBVA. FIDEM, membre del Consell Social de Respon,cat, col·labora amb el #BBVA per continuar aportant noves referents de #lideratgefemení i #talentfemení. Després de