Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l'objectiu comú d'aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d'un plantejament empresarial.
MANEL BATET GUÀRDIA, responsable de Formació i Comunicació en RSE de CAFÈS NOVELL
Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l'actualitat?
Cafès Novell va ser la primera empresa a tot l'estat en apostar pels cafès certificats en origen amb el segell de responsabilitat social (UTZ certified) i actualment, és també la primera empresa de l'estat que ha apostat per les càpsules compostables Residu0. Així vam participar de tota la cadena de valor cap a un consum del cafè més responsable.
Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?
Seguint els valors de l'empresa de responsabilitat social, innovació i atenció a la clientela, l'objectiu de Cafès Novell és el compromís cada dia més cap a una Economia Circular, des de les bones pràctiques en origen del cafè, tant en cultius com en processos (exemple del nostre cafè descafeïnat o els nostres cafès d'especialitat), optimització en recursos energètics i processos en la torrefacció, degoteig constant de càpsules internes en formació i conscienciació en bones pràctiques, fins a arribar a el conjunt d'elements i presentacions que envolta un gra de cafè orgànic posat al consumidor amb tots els seus components compostables: films, embalatges, envasos, etc. Actualment, a part de les càpsules Residu O, els nostres paquets ¼, sucres i gots Takeaway segueixen amb la mateixa línia de materials compostables.
Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?
La situació actual és que estem en un estadi més avançat a mesura que passa el temps. El convenciment en el model és total per part de la direcció i, per posar un exemple, tots els nous productes no es conceben d'una altra manera que no sigui sota un prisma de sostenibilitat dels envasos i embalatges i matèria primera orgànica. La principal dificultat avui dia és l'escassetat en alguns casos d'aquests materials per a confeccionar envasos fet que suposa uns costos més alts i en altres la idoneïtat per a la conservació dels productes. Però com ha succeït en els últims 30 anys amb l'evolució dels polímers que s'han desenvolupat per a tot tipus d'usos, amb aquests components compostables passarà el mateix. Un altre problema és la sensibilització cap a aquest valor afegit per part de les persones consumidores, que tot i que a poc a poc va creixent, hauria de ser més determinant a l'hora de l'elecció de què consumir.
Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?
La Responsabilitat Social de les empreses és cada dia més transversal, per això un dels nostres reptes és anar generant més aliances des de la pròpia organització, mantenint i avançant els contactes amb els grups d'interès (stakeholders). El nostre objectiu és contribuir el màxim possible al compliment dels ODS d'aquí a l'any 2030.
Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?
Participar d'una organització com Respon.cat, per a nosaltres vol dir anar sumant, aprenent i creixent conjuntament amb altres empreses i organitzacions compromeses amb l'RSE.