Entrevista a Joana Amat amb motiu del Dia Internacional de les Dones

Amat_Joana_Amat

  • Entrevista a Joana Amat, vicepresidenta d'Amat Immobiliaris, amb motiu del Dia Internacional de les Dones.
  • Joana Amat " El repte d’Amat en termes d’igualtat de gènere és d’Amat i és de tots"

Joana Amat, vicepresidenta del Consell d’Administració d’Amat Immobiliaris, membre de la Junta Directiva de Respon.cat i presidenta de FIDEM

Amat va començar sent una empresa gestionada exclusivament per dones. De fet, dins l’any 2008, no havien contractat mai un home. Per què?

Els motius d’haver estat 60 anys sent una empresa gestionada íntegrament per dones són històrics. El meu pare en va ser el fundador però va morir poc després i va ser la mare qui va agafar la batuta, l’any 1952. Amb només 25 anys, va ser la primera dona directiva al sector immobiliari espanyol! En aquell moment a Espanya les dones no tenien cap dret; no eren jurídicament lliures si no eren vídues.

Els deu primers anys van ser extremadament durs perquè no la volien atendre enlloc. En aquell moment els procediments eren especialment burocràtics i les Administracions es negaven a atendre-la. La meva germana i jo la vam veure patir molt... Per això vam decidir demostrar que les dones podíem tirar endavant un negoci familiar en un sector masculinitzat.

Què us va portar a incorporar homes a la plantilla?

Tot i que ja feia temps que donàvem voltes a la possibilitat d’incorporar homes a la plantilla, l’aprovació de la Llei per a la igualtat efectiva entre homes i dones, el març de 2007 ens va ajudar a prendre la decisió. Després de 60 anys de funcionament, estava més que demostrat que havíem estat capaces a de tirar l’empresa endavant, i de fer-ho només amb dones.

El canvi no va ser senzill. La meva germà i jo ho teníem molt clar però el Consell de Direcció, que estava format íntegrament per dones, no n’estava convençut. De manera que vam contractar una empresa consultora, especialitzada en assessorar empreses que volien acomplir amb la nova Llei d’igualtat. Vam ser les primeres en contractar-los per incorporar homes a la plantilla! Però ens van donar bons consells i ens van ajudar a convèncer el Consell de Direcció que el canvi seria enriquidor.

Què ha fet Amat per promoure la igualtat de gènere a l’interior de l’empresa?

2017-06-08_TSR10_Respon.cat_Joana_Amat_presentant_Amat-immibiliaris3Crec que vam fer moltes més coses quan ningú no parlava d’igualtat de gènere que no pas ara! Per poder tirar endavant amb una plantilla exclusivament femenina i oferir a les nostres treballadores unes bones condicions laborals, en un entorn força més precari que l’actual, vam haver de ser molt imaginatives.

Per exemple, fa 32 anys vam posar en marxa un calendari de vacances de 6 setmanes per a tots els treballadors, per tal de fer-les encaixar amb les vacances escolars, que hem mantingut fins avui. També ens vam apuntar al teletreball quan l’internet encara anava a pedals! En aquest cas la proposta no va funcionar però vam reconvertir la plataforma que havíem creat per al teletreball en la primera administració online del país. Eines com aquestes han facilitat que pràcticament no tinguem baixes.

I què recomanaria a les empreses de Respon.cat que estiguin compromeses amb promoure la corresponsabilitat?

Potser una de les estratègies que millor ha funcionat ha estat la maternitat a la carta. Consisteix fonamentalment en convertir la baixa per maternitat, les vacances i els dies de lactància en una bossa d’hores que la treballadora pot gestionar com millor li convingui. D’aquesta manera, pot decidir venir a treballar només un dia, o només als matins, durant el temps que decideixi, sense necessitat de realitzar una reducció de la jornada laboral. Tenim un manual on la política està totalment detallada.

Al contrari del que es pugui pensar, és una mesura que els clients reben extremadament bé. Saben que si tenen una urgència sempre hi haurà algú per atendre’ls i miren de ser molt respectuosos amb els dies en què la persona té presència física o telefònica a l’empresa.

Sembla que Amat és una excepció dins el sector immobiliari, on el percentatge de dones directives és mínim i la bretxa salarial s’estima al voltant del 19%. Com es viu des d’Amat aquesta realitat del sector? Quins reptes suposa?

A l’inici, la meva germana i jo ho vam viure igual que la mare. En un moment en que el sector continuava estant exclusivament en mans d’homes i on tot passava a Barcelona, cometíem dos pecats: ser dones i ser de poble. Perquè a més de masculinitzat, el sector estava enormement jerarquitzat. La imatge quotidiana era l’administrador rodejat d’un exèrcit de secretàries. Per això vam apostar per una organització força més horitzontal també.

Una de les coses que més ens molestava era que ens diguessin que només contractàvem dones perquè “eren més barates”. Ara que tenim homes a la plantilla podem demostrar que la nostra bretxa salarial és 0. I encara més important, podem demostrar que sense bretxa salarial es pot ser igual de competitiu.

I individualment, com a dona directiva, quines dificultats ha enfrontat al llarg de la seva carrera professional pel fet de ser dona?

Tot i que avui és un concepte de moda, 30 anys enrere vam voler treballar de manera col·laborativa i vam fracassar. Crec que aquest esperit de col·laboració és més propi de les dones. Percebíem un sector molt envellit. Viatjàvem sovint a l’estranger i tornàvem amb moltes idees; amb ganes d’innovar i modernitzar el sector. Vam arribar a crear una organització amb aquesta finalitat, que va viure 28 anys i morir amb la crisi. Però el sector mai no es va transformar com esperàvem i desitjàvem.

Des del 2015 la igualtat de gènere és el cinquè dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides. Des d’Amat estan emmarcant les seves accions en la consecució dels ODS? Com els estan gestionant?

En aquesta tasca ens ha ajudat molt Respon.cat. Molt abans dels ODS ja realitzàvem moltes accions que ara queden sota el paraigua de l’Agenda 2030. No només en l’àmbit de la igualtat de gènere (ODS 5), sinó també en l’àmbit de l’eficiència energètica, la pobresa, la salut, el treball decent, entre d’altres. Respon.cat ens va ajudar a posar ordre a tot allò que fem, i a comunicar-ho en el marc dels ODS. Fins i tot ens va ajudar a ser conscients del valor de moltes de les nostres accions!

Per exemple, vam començar a treballar els temes d’eficiència energètica abans no s’aprovés la normativa aquí a Espanya! Deu fer uns 6 anys que vam començar amb accions de reducció del consum energètic. Després hem anat formant al nostre equip per a incorporar criteris d’eficiència a la presa de decisions, especialment quan es tracta de pressupostos importants, com ara rehabilitacions d’edificis.

Pel que fa a la lluita contra la pobresa fa 20 anys que vam agermanar una ciutat de Nicaragua anomenada Camoapan. Allà hi vam construir la Casa de la Mujer, on treballem amb dones locals per a que arribin a tenir un ofici. Addicionalment els gestionem les qüestions patrimonials.

En l’àmbit de la salut fa anys també que estem compromesos en la lluita contra el càncer. Regularment fem campanyes de recaptació de fons i hem aconseguit involucrar-hi els clients! Són ells qui realitzen les campanyes.

Quins reptes té Amat Immobiliaris per endavant, en termes d’igualtat de gènere?

El repte d’Amat en termes d’igualtat de gènere és d’Amat i és de tots; és un repte cultural i educatiu, de la societat en general. Es tracta de trencar amb els rols de gènere que atribueixen els treballs de cures a les dones. Voldríem que els nostres treballadors i les nostres treballadores demanessin de manera equitativa les reduccions de jornada o els permisos per acompanyar els fills al metge o a l’escola. Afortunadament, les noves generacions estan trencant progressivament aquests estereotips. Per tant, des d’Amat, seguirem creant les condicions per a que la igualtat real pugui esdevenir efectiva.

 

Entrevista a càrrec de: Carla Cordoncillo, Respon.cat

Us podria interessar també

Ha tingut lloc el primer esmorzar empresarial de presentació de Respon.cat

Aquest matí ha tingut lloc el primer esmorzar empresarial amb organitzacions interessades, per a donar a conèixer Respon.cat i captar les seves inquietuds. Està previst que es vagin repetint periòdicament,

[Article #TSR] PIME i TSR

  Jordi Serret  Director del Programa d’Atenció a la PIME de la Secretaria d’Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya     PIME i TSR

Seminari sobre Innovació i RSE

El proper dimarts 9 de setembre tindrà lloc el seminari sobre Innovació en RSE. Aquesta activitat està destinada a les empreses membres de Respon.cat, i suposa l’inici de la programació