Entrevista a Ferran Suay sobre el pla lingüístic i com CEL pot ajudar a implantar-lo
La Consultoria d’Estratègies Lingüístiques (CEL), membre de Respon.cat i liderada per Ferran Suay i Lerma i Àstrid Bierge Soto, pot ajudar la vostra empresa a elaborar un pla lingüístic, pel qual ara s’ha obert el termini d’una subvenció per a l’impuls de la llengua catalana a les empreses de la Generalitat de Catalunya.
Us presentem aquest servei de CEL en el marc del Grup de Treball Marketplace de Respon.cat, per donar l’oportunitat que hi hagi contactes i interrelacions de caràcter comercial entre les empreses membres, facilitant que puguin oferir els seus productes i serveis i contractar els d’altres membres, sabent que hi trobaran un compromís i complicitat amb uns valors equivalents.
Quina creieu que és la responsabilitat de les empreses sobre la política lingüística?
Les empreses tenen un marge d’acció considerable i són un element crucial en la recuperació de la normalitat lingüística. D’acord amb les enquestes de què disposem, el marge de millora en distints àmbits encara és molt elevat. D’una banda, hi ha els aspectes corporatius, com ara la comunicació interna i externa, la facturació, el programari o el paisatge lingüístic del lloc de treball. En alguns casos, com per exemple els tiquets de caixa o les aplicacions informàtiques, no s’arriba ni tan sols al 50% de català. Ara bé, cal tenir en compte que fins i tot les empreses que tenen cura d’aquests aspectes formals, tenen dificultats per fer del català la llengua de relació. Els usos lingüístics interpersonals, tant amb els clients i proveïdors com entre els treballadors, són clau perquè l’empresa pugui ser una eina de normalització del català. La part positiva d’això és que és perfectament viable millorar bastant amb un esforç modest.
En què consisteix un pla lingüístic, ara que hi ha aquesta convocatòria de subvenció per a l’impuls de la llengua catalana a les empreses?
Un Pla Lingüístic d’Empresa (PLE) és una estratègia multinivell orientada a millorar la gestió lingüística d’una empresa. Típicament, consta de quatre fases (Diagnòstic, Disseny, Intervenció i Avaluació). Partim d’identificar quins són els punts forts i febles de l’empresa, pel que fa a la gestió responsable dels usos lingüístics, per a dissenyar plans d’acció en aquells aspectes que la direcció de l’empresa considera prioritaris. És important deixar clar que l’abast de cada PLE depèn estrictament dels objectius de l’empresa. Nosaltres podem ajudar a assolir aquests objectius i proposar maneres de progressar en la gestió de l’ús de les diverses llengües que conviuen al si d’una empresa. També ens podem encarregar de tramitar la sol·licitud de la subvenció en nom de les empreses que vulguin contractar un PLE.
Com des de CEL podeu ajudar a implantar aquest pla?
La Consultoria d’Estratègies Lingüístiques (CEL) disposa dels instruments necessaris per a fer un diagnòstic acurat de la situació lingüística de l’empresa. Això és el punt de partida perquè, juntament amb la direcció de l’empresa, puguem establir quins són els objectius i dissenyar plans d’intervenció sobre els àmbits seleccionats. En alguns casos es tracta d’accions de tipus executiu, com ara elaborar un protocol lingüístic, trobar i implementar aplicacions informàtiques, preparar comunicacions escrites o cartelleria interna i externa, etc. El que és més complex és canviar els hàbits lingüístics en les relacions interpersonals per poder fer del català la llengua comuna. En aquest sentit, la nostra experiència de més de vint anys impartint formació en assertivitat lingüística ens capacita per a incidir tant en les conductes com en les actituds lingüístiques de grups de persones, siguin treballadors o directius. Ens basem en un model científic d’anàlisi del comportament que ha donat molt bons resultats en múltiples àrees d’intervenció.
Contacteu amb CELFotos: Prats i Camps, Vilaweb
Us podria interessar també
Com aprofundir en la gestió ambiental amb un programa de col·laboració?
El proper 5 de febrer tindrà lloc la Jornada de Transferència de bones pràctiques d’RSE amb empreses de referència que incorporen la Responsabilitat Social en la gestió estratègica. Les persones
Respon.cat publica la comunicació als grups d’interès sobre el compromís amb els Principis del Pacte Mundial
La comunicació dirigida als grups d’interès fa referència al compromís 2016-2017 envers els Principis del Pacte Mundial de Nacions Unides. Respon.cat vol evidenciar-hi el seu suport al Pacte Mundial i
Vine al sopar solidari del Centre Obert Heura
El Centre Obert Heura Gràcia, associació membre de Respon.cat, celebra 25 anys de solidaritat amb les persones sense llar amb un sopar solidari. Enguany també volem presentar-vos els nous reptes