Chief Sustainability Officer, nova denominació o altres responsabilitats?
El dimecres dia 16 d’octubre a la tarda va tenir lloc la trobada de responsables d’àrea ambiental de Respon.cat. Es va obrir la porta a una reflexió sobre les necessitats de les persones assistents en relació amb la sostenibilitat i com Respon.cat podria donar suport.
Es van suggerir algunes propostes, com l’organització de seminaris específics sobre temes com l’economia circular o la vinculació de la sostenibilitat amb l’estratègia empresarial. També es va plantejar la idea de diferenciar les necessitats de les grans corporacions respecte a les PIMEs en aquests espais de formació.
Aquestes intervencions van permetre abordar dubtes pràctics sobre com les PIMEs poden començar a adaptar-se als nous requisits de sostenibilitat, mentre que les grans empreses ja tenen mecanismes més establerts per fer-ho.
Per donar feedback d’aquestes intervencions vam comptar amb Maite Machado, executive MBA amb dilatada experiència liderant, estructurant i executant estratègies, estudis i projectes, principalment en el sector de la gestió de residus i models d’economia circular, abastant tota la cadena de valor des de la consultoria fins a l’operació d’instal·lacions, en el sector públic i en el privat. A més, també és assessora acreditada per ACCIÓ en canvi climàtic.
Algunes intervencions destacades en aquest sentit són:
- Una participant va expressar la seva preocupació com a representant d’una PIME que ja ha estat fent esforços voluntaris en sostenibilitat, com les 13 memòries de sostenibilitat que han publicat. Tanmateix, es va referir al desafiament que suposa adaptar-se a la nova directiva europea, especialment en un entorn on treballen amb molts petits proveïdors internacionals, sovint en regions on les polítiques de sostenibilitat són poc desenvolupades (per exemple, l’Índia o els Emirats Àrabs). Va demanar consell sobre com començar a abordar aquests requisits futurs i va suggerir que l’associació (Respon.cat) podria actuar com un pont per ajudar les petites empreses a establir indicadors i directrius per a avançar en aquest procés.
- Resposta de Maite Machado: Maite va suggerir començar per identificar els aspectes més generals i centrals que poden tenir un impacte en la cadena de subministrament i centrar-se en les dades que els grans clients puguin demanar. Va recomanar a les PIMEs començar a treballar en capells clau relacionats amb el seu core business i la seva cadena de valor, i va destacar que la sostenibilitat sovint passa per accions locals i la col·laboració amb els proveïdors. Va subratllar que, per a empreses com la de la participant que preguntava, és essencial començar per àrees on deixen més diners i tenen més risc de perdre mercat si no s’adapten.
- Des d’una altra empresa, un participant va explicar que la seva empresa ja tenia un departament que gestionava la qualitat, la prevenció de riscos i els indicadors ambientals. També va mencionar que havien implementat un projecte per mesurar l’impacte social i que la sostenibilitat era tractada com un projecte intern, gestionat a través d’un grup de treball que incloïa gerència, comunicació i el departament de qualitat.
- Resposta de Maite Machado: Maite va destacar que en aquest cas la sostenibilitat estava lligada a la transformació digital de l’empresa, un aspecte clau per a gestionar dades i indicadors de sostenibilitat. Va assenyalar que aquest model intern era interessant per la seva capacitat d’implementar una estratègia centrada en KPIs, i va recalcar la importància de la digitalització per a la sostenibilitat en organitzacions com la seva.
Us podria interessar també
Respon.cat publica la comunicació als grups d’interès sobre el compromís amb els Principis del Pacte Mundial
La comunicació dirigida als grups d’interès fa referència al compromís 2016-2017 envers els Principis del Pacte Mundial de Nacions Unides. Respon.cat vol evidenciar-hi el seu suport al Pacte Mundial i
Empreses amb compromís, empreses d’èxit
El passat 26 d’octubre Respon.cat va participar en la taula rodona de la “XI Trobada Ampans i empresa” sobre experiències d’èxit en Responsabilitat social. Josep Maria Canyelles i Pastó, coordinador
[Vídeo] Aigües de Barcelona: l’aigua és un servei essencial i clau per a la solució del problema
Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives