[Article] Empresa i llengua catalana, de Bernat Gasull

Bernat_Gasull_Plataforma_Llengua_DI_llengua_materna_Respon.cat

  • En el marc del Dia internacional de la llengua materna, compartim unes reflexions de Bernat Gasull i Roig, Plataforma per la Llengua. 
  • Bernat Gasull "l'ús normalitzat del català va estretament lligat a la innovació i a l’assumpció de criteris moderns de responsabilitat empresarial".

[Article] Un dels aspectes més sorprenents en la política lingüística de les empreses vers els consumidors dels territoris de parla catalana és el gran contrast entre unes i altres. Mentre hi ha empreses que els tenen plenament en consideració, altres actuen talment com si no existissin. Com que cap empresa pot defugir una realitat d’un mercat tan evident com el de llengua catalana, es poden prendre dues mesures:

  1. Actuar d’acord amb l’acceptació del mercat i els barems de l’entorn europeu per a mercats lingüístics similars (com poden ser el danès, el noruec, el finès o comunitats lingüístiques com la francesa a Suïssa o la flamenca a Bèlgica).
  2. El bandejament de la realitat i fer la vista grossa vers els consumidors de parla catalana quan cal aplicar la responsabilitat social, els codis ètics i el bon govern.

Més enllà dels casos concrets d’una voluntat explícita d’actuar en contra del mercat de llengua catalana (i per tant sovint en contra dels propis interessos comercials), hi ha encara un desconeixement de la situació real o bé una acomodació a certes inèrcies. Encara hi ha grans empreses multinacionals que desconeixen que la llengua catalana no és una llengua minoritària i quan ho descobreixen se sorprenen de la vitalitat que té i actuen en conseqüència. En aquest sentit la Plataforma per la Llengua està desenvolupant eines que poden contribuir a millorar aquesta informació, com el web www.businessincatalan.cat. Així mateix, val a dir que les multinacionals capdavanteres en el sector tecnològic o més innovadores, amb bons departaments d’informació de la realitat sociològica on s’adrecen, són les que més s’han adequat al consumidor català. Pel que fa a l’acomodació a certes inèrcies, és ben cert que l’ús normalitzat del català va estretament lligat a la innovació i a l’assumpció de criteris moderns de responsabilitat empresarial. Com en d’altres àmbits, les empreses més dinàmiques i adaptables al mercat són les que s’adeqüen més bé al consumidor de parla catalana. Per facilitar aquests procés adaptatiu la Plataforma per la Llengua ha creat eines com el web a l’entorn del comerç http://www.comercencatala.cat. En aquest web hi ha, de manera simplificada, 10 aspectes que tota empresa hauria de tenir en compte a l’hora d’actuar en el nostre mercat: http://www.comercencatala.cat/la-bona-practica-al-comerc-en-10-frases.

També pot ser força útil aquest portal en l’àmbit de l’etiquetatge de productes: http://www.etiquetatencatala.cat/. En aquest aspecte cal tenir en compte que, com la resta de llengües europees de dimensions similars al català, hi ha una llei per la qual el consumidor té dret a rebre les dades obligatòries i les instruccions dels productes en català. Això afecta des de les informacions de seguretat d’una joguina, les instruccions d’un electrodomèstic, el manual d’ús del cotxe o les instruccions d’un producte farmacèutic.

Bernat Gasull i Roig
Tècnic de campanyes de la Plataforma per la Llengua

 

[llegir més]

 

 

 

Us podria interessar també

Sense categoria

Debat sobre TSR al Marketplace

Respon.cat convida 20 organitzacions a participar en un debat sobre Territoris Socialment Responsables en el marc del Marketplace  El proper dilluns 20 d’octubre tindrà lloc el Marketplace 2014, en el

Sense categoria

La Confederació convoca la 1a edició de Premis a la Gestió democràtica i a la Transformació social

La 1a edició dels Premis La Confederació reconeix les millors iniciatives de gestió democràtica i transformació social Aquests premis van dirigits a entitats del Tercer Sector Social L’edició 2017 dels Premis La

Sense categoria

La preparació és la clau de l’èxit per a una comunicació eficaç en les intervencions públiques

Respon.cat ha organitzat una sessió destinada a millorar les habilitats de portaveus amb l’expert en comunicació Joan Francesc Cànovas, a l’espai del Konsac, empresa membre de Respon.cat La sessió ha