Ahir va tenir lloc la jornada Respon.cat a Reus, a la Cambra de Comerç de Reus, amb el títol “Economia social i desenvolupament sostenible”.
Després de presentar la iniciativa Respon.cat, Josep Maria Canyelles va abordar el sentit empresarial de la Responsabilitat Social i els reptes de sostenibilitat, i l’oportunitat de desenvolupar territoris socialment responsables.
Josep Maria Canyelles, Joan Josep Sardà, Xavier Vila i Juan Martínez de Marañón van intervenir a l'acte de presentació de Respon.cat a Reus
Josep Maria Canyelles, expert en RSE i coordinador de la Respon.cat, va convidar les empreses presents a interessar-se per Respon.cat, ja sigui per a esdevenir-ne membres o per participar a les seves activitats. Respon.cat pretén aglutinar les empreses compromeses amb l'RSE a Catalunya, ja siguin grans o pimes. De fet, tot just després d'haver-se posat en marxa, ja hi ha 34 empreses integrant la iniciativa, de les quals la meitat són empreses grans i la meitat pimes.
Respon.cat ha establert quatre grans línies de treball. La de lideratge, perquè l'RSE requereix un abordatge directiu amb voluntat d'enriquir la cultura corporativa i l'estratègia amb els valors de l'RSE. La de formació i capacitació, perquè l'RSE necessita unes eines, una capacitació tècnica, i innovar en el seu desenvolupament. En aquest sentit, Canyelles va explicar que s'havien posat en marxa algunes iniciatives com ara el Màster en RSC en conveni amb la UOC. La tercera línia fa referència al foment de l'RSE, agafant el relleu de programes pioners que van ser impulsats en el seu moment des del Consell de Cambres, i que facilitaran que moltes pimes puguin trobar espais d'aprenentatge i desenvolupament de la seva RSE. Finalment, la quarta línia fa referència al foment de territoris socialment responsables.
Canyelles va aportar la definició de territori socialment responsables que es consensuà l'any 2007, amb l'elaboració del manifest per uns TSR. Es considera un territori que tendeix a la sostenibilitat afrontant proactivament els seus reptes econòmics, socials i ambientals, per mitjà de les estratègies col·laboratives i el compromís multilateral, amb solucions eficients que creïn valor per a totes les parts, gestionant els propis actius tangibles i intangibles i alineant-los vers una Visió sostenible del territori.
Per tal de mostrar el sentit empresarial de l'RSE, Canyelles va aportar unes reflexions a partir de casos, posant l'èmfasi en les pimes per a mostrar que per a gestionar l'RSE no importa la dimensió de l'empresa. El que sí que cal és una actitud, un estil directiu, uns compromisos ètics, i alhora una capacitat de gestionar per a desenvolupar unes bones pràctiques.
L'acte fou presentat per Joan Josep Sardà, secretari general de la Cambra de Comerç de Reus. També van intervenir a l'acte, Xavier Vila Purtí, DEA del Doctorat en Planificació territorial i desenvolupament local (UB) i Juan Martínez de Marañón, llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses (UAH), que van presentar què és l’economia social i el desenvolupament sostenible.
El públic, integrat bàsicament per directius d’empreses i també gestors públics, va tenir l'oportunitat d'aportar opinions i intercanviar punts de vista.
Aquest acte ha estat organitzat per mitjà del conveni entre el Consell de Cambres de Comerç de Catalunya i el Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, per a donar a conèixer la iniciativa Respon.cat i fomentar els territoris socialment responsables.
El Premi cerca reconèixer públicament la tasca de les empreses que incorporen en el seu pla de treball mesures innovadores de gestió del temps, conciliació i corresponsabilitat. Respon.cat manté un
Gràcies a Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat per fer possible Respon.cat, juntament amb les altres 36 empreses membres que en formen part. Microvídeo a càrrec d’Albert Huerta, soci de Vector
Per què ens hauria d’interessar a les empreses desenvolupar un programa de Voluntariat d’Empresa (també dit voluntariat corporatiu): Per a gestionar els valors interns de l’empresa i millorar el clima
Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
Ser socialment responsable no és una qualitat, és una obligació.
“Una part de l'ADN de l’empresa i un compromís amb la societat”
“Ha sido una jornada muy enriquecedora, de diálogo y cambio de impresiones, la esencia de la RSC”
“La responsabilitat empresarial comença per la responsabilitat i el compromís personal amb la societat i les persones que ens envolten”
“Formar, investigar i transferir coneixement per transformar les persones, les organitzacions i la societat cap a la responsabilitat social i la sostenibilitat”
“Responsabilitat Social permanent, 365 dies l’any”
“L’RSE no es limita a l’acció, també és un marc des d’on repensar la societat”
“Que el progrés econòmic vagi acompanyat de progrés social i equilibri territorial”
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
“Compromís compartit per a la transformació social”
“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromís des de dalt fins a baix”
"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."
“Després de la superació de la crisi empresarial, ara toca impulsar la Responsabilitat Social sense excuses”
“Hem d’entendre que la societat, cada cop menys, acceptarà una empresa que no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”
“Necesitamos más empresas con propósito y que trabajen por generar valor compartido”
“Tan de bo la filantropia arribi cada cop més lluny”
“La nostra organització ha de ser una part harmoniosa d'un sistema més ampli: un món que podem contribuir a fer millor a través de les persones i el medi ambient”
“L'RSC és el nostre ADN”
“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Tothom som corresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”
“Ètica i filantropia”
“És la manera d'entendre el paper de l'empresa dins la societat, que determina els seus objectius, accions i estratègia”
"Una part del pensament trascendent en la gestió empresarial"
“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”
“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”
“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”
“Fer bé la feina i fer el bé amb la feina que desenvolupem”
“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”
“La majoria de marques no importen a la gent. No poden continuar basant la competitivitat en eines tradidicionals. Ja no n'hi ha prou de dir el que fan, han de fer el que diuen i convertir l'RSE en un valor competitiu i eix transformador”
Utilitzem galetes per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
Funcional
Sempre actives
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
L'emmagatzematge tècnic o l'accés és necessari amb la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències que no siguin sol·licitades pel subscriptor o usuari.
Estadístiques
L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.