Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l'objectiu comú d'aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d'un plantejament empresarial.
JOSEP SANTACREU, conseller delegat de DKV Assegurances
Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l'actualitat?
Vam començar fa més de 20 anys, oferint als empleats la possibilitat de recaptar fons per als damnificats per l'huracà Mitch, a Amèrica Central, trucant als nostres mediadors, proveïdors i col·laboradors des de l'oficina en horari de treball.
El 1999, durant el procés de reflexió sobre el primer pla estratègic va aparèixer la idea integrar persones amb discapacitat en un projecte per unificar l'atenció telefònica a la companyia.
Així, l'any 2000 ens vam aventurar a posar en marxa un projecte complex i apassionant com la Fundació Integralia DKV. Vam decidir apostar per donar una oportunitat de formar-se i accedir al mercat laboral a persones amb discapacitat que podien aportar la seva experiència i empatia en l'atenció telefònica als nostres clients. Aquest és, sens dubte, el nostre projecte més estimat, emblemàtic i expansiu, ja que segueix creixent en altres països d'Amèrica Llatina i l'Índia.
La posada en marxa del primer grup de voluntariat de l'empresa i del projecte de microassegurances a Equador, en el qual vam participar directament diversos directius, o les primeres plantacions d'arbres a Lleida, a més de per consolidar la responsabilitat social en l'organització, van servir per implicar els empleats i reforçar l'orgull de pertinença.
Amb el pas el temps, el que va començar amb projectes aïllats, i més voluntaristes que producte de la reflexió, es va anar canalitzant cap a una estratègia de la qual l'RSE va passar a ser un eix principal.
Amb l'objectiu d'aconseguir més impacte i sostenibilitat en el temps, vam començar a desenvolupar projectes directament vinculats al negoci -com el programa Llenguatge Clar, la innovació en producte (la pòlissa vitalícia és de 2004) o el sistema de gestió ètica. També vam començar a voler ser reconeguts per les nostres actuacions responsables amb la mirada posada en gestionar i, si és possible, anticipar les expectatives ètiques, socials i mediambientals d'empleats, proveïdors, clients i societat en general.
En aquest sentit, hem estat pioners en gestió mediambiental -el 100% de la nostra electricitat prové de fonts renovables- i en conscienciació gràcies a la tasca realitzada des de fa més d'una dècada amb les publicacions de l'Observatori de Salut i Medi Ambient, com "Banys de bosc, una proposta de salut ".
Per aconseguir-ho ha estat clau fomentar el diàleg amb tots els nostres grups d'interès, crear valor rellevant per a la societat i per a l'empresa i pensar a llarg termini fomentant la coherència amb el propòsit corporatiu.
Seguim aprenent ja que les expectatives també evolucionen. Mirant a el futur, necessitem afrontar els reptes que plantegen la salut digital, la ciberseguretat, la major exigència de transparència i d'innovació d'impacte, així com el nostre compromís amb el llenguatge clar.
Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?
En primer lloc, cal tenir una estratègia de responsabilitat clara, alineada amb la missió i estratègia corporativa i en la qual els empleats siguin el pilar sobre el qual es assenteix, ja que així es referma el compromís i l'orgull de pertinença.
Si amb tota la bona voluntat es comença per accions externes sense crear consciència interna cauríem de nou en enfocaments bonistes, però no generadors de canvis profunds i sí d'incoherències. El nostre propòsit és "esforçar-nos per un món més saludable" i, per això, els tres eixos d'actuació són: gestió responsable, implicació dels grups d'interès i innovació que tingui impacte en els productes, en el negoci.
Com a experts en salut hem decidit enfocar la nostra acció social en quatre àrees en què som experts: obesitat infantil, discapacitat, envelliment saludable i salut i medi ambient.
També ens comprometem a combatre el canvi climàtic. DKV porta dècades liderant aquest tema en el sector, reduint el seu impacte ambiental, compensant les seves emissions i realitzant una tasca divulgativa que posa de manifest com el medi ambient influeix de manera directa en la salut de les persones, a través del seu Observatori de Salut i Medi Ambient, llançat el 2008.
L'informe de 2019 posem el focus en el plàstic, causant d'un dels majors problemes mediambientals del nostre segle, amb un observatori titulat "Contaminació per plàstics. Un dels majors reptes ambientals de segle XXI ".
A més, hem volgut definir nou compromisos per al 2020 per contribuir al nostre propòsit corporatiu: un món més saludable. Aquests són, en realitat, un reflex dels nombrosos projectes posats en marxa el 2016 per les 10 àrees que treballen en el marc de la iniciativa estratègia de Negoci Responsable. Els compromisos s'agrupen en tres grans àrees: la gestió responsable, la salut i el benestar de les persones i les solucions innovadores amb impacte social o mediambiental.
En un moment com la crisi derivada de la COVID-19, la telemedicina s'ha mostrat crucial. Per això, juntament amb dues associacions mèdiques hem llançat el projecte solidari #MédicosFrentealCOVID, que ha permès posar a disposició de tots els espanyols, de manera gratuïta, la plataforma Vull cuidar Més, perquè puguin fer consultes des de casa, permetent complir amb les regles del confinament i ajudant, a més, a descongestionar les urgències dels nostres hospitals.
A més, hem posat en marxa tres iniciatives més per ajudar a combatre la pandèmia. La iniciativa http://www.ningunmayorsolo.org (# NingúnMayorSolo) dóna resposta a la demanda de suport psicosocial que poden tenir moltes persones grans que s'han vist aïllades de les seves famílies davant l'actual situació de crisi sanitària i social.
A DKV hem creat el web dkv.es/misaludemocional amb l'objectiu de dotar d'informació i eines a les famílies per cuidar la seva salut emocional. Els continguts també estan pensats per a les famílies amb nens petits, amb recursos per ajudar a educar emocionalment als més petits de la casa, com vídeos, jocs, tutorials i continguts elaborats i supervisats per professionals.
També hem impulsat la iniciativa #NingúnSanitarioSolo, que pretén donar resposta a la demanda de suport psicològic i emocional del col·lectiu, ja que en la situació de crisi sanitària actual alguns professionals poden estar patint sensació de desbordament en la demanda assistencial, exposició a l'desconsol de les famílies i temor davant el risc de contraure i transmetre malalties temudes.
Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?
Hi ha d'haver algunes condicions sine qua non com el suport i aprovació de les polítiques d'RSC des de l'alta direcció; la transparència a tots els nivells; polítiques d'inversió responsable; el diàleg amb els grups d'interès, un codi de conducta que coneguin bé tots els empleats i de què els directius siguin exemplars; canals de denunciar i un sistema de gestió ètica.
Les polítiques empresarials han d'anar més enllà de la compliance i basar-se en l'ètica i la seva responsabilitat davant de la societat, creant una cultura natural de compliment.
A DKV tenim l'Estatut de Compromisos ètics amb els nostres grups d'interès i és el marc que orienta el nostre comportament amb els diferents públics externs amb els quals interactuem d'acord a la nostra visió de la responsabilitat i sostenibilitat empresarial i els nostres valors corporatius.
Aquest estatut amb els nostres grups d'interès, el Codi de Conducta per a Empleats i el Sistema de Gestió Ètica constitueixen els elements de referència per al comportament ètic i responsable de DKV Seguros que es fa realitat i pràctica a través de l'actuació de cada persona. La base de la nostra visió de l'ètica en l'empresa es recolza en el valor de cada persona i en la seva responsabilitat personal.
Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?
El repte actual del Grup DKV és integrar encara més la responsabilitat en el negoci, això es tradueix en un canvi en la manera de gestionar la nostra RSC. Hem passat de dur a terme projectes impulsats pel Departament de Negoci Responsable, en què les diferents àrees de la companyia s'implicaven en major o menor intensitat en funció de les seves pròpies prioritats, a definir un pla d'acció 2020 amb projectes integrats en la estratègia de cada àrea, liderats per cada responsable.
El que pretenem és alinear el que la societat espera d'una empresa responsable, aportant un valor diferencial en les expectatives ètiques, socials i mediambientals més rellevants per als nostres grups d'interès, contribuint, d'aquesta manera, al creixement sostenible del negoci, d'aquí que el terme Negoci Responsable s'adapta més al nostre enfocament.
Un altre repte podria ser adaptar l'estratègia d'RSC a la nova situació provocada per la pandèmia, que ha creat noves necessitats en la societat i ha tingut gran impacte en els grups més vulnerables. A més, han incrementat les expectatives ètiques, socials i mediambientals, el repte serà poder seguir donant resposta a unes expectatives cada vegada més grans, en un entorn d'incertesa i crisi.
Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?
Aquestes aliances ens permeten compartir la nostra experiència i estar en contacte amb altres empreses que desenvolupen bones pràctiques i aprendre dels errors.
És evident que una empresa no pot tenir èxit en un país fracassat, i, al seu torn, que l'èxit d'un país depèn que tots els agents socials i empresarials d'un país tinguin oportunitats de desenvolupament.
Nosaltres entenem la responsabilitat social d'una manera àmplia, és a dir, no només ens preocupem d'integrar-la en les nostres empreses, sinó que procurem ajudar altres a què la integren.
Al meu entendre, una de les grans contribucions de Respon.cat des dels seus inicis ha estat aconseguir estendre la responsabilitat social no només a les grans empreses dels grans nuclis urbans, sinó també a petites i mitjanes empreses de tot el territori que, a poc a poc, han anat fent seu el concepte i posant-ho en pràctica.
En definitiva, crec que malgrat les èpoques complicades que ha travessat, el balanç de Respon.cat és molt rellevant per a les empreses del territori.