Amb el propòsit de donar-les a conèixer i promoure aquesta pràctica s’ha creat Respon.cat
Respon.cat és una iniciativa empresarial promoguda per la Consell de Cambres de Comerç de Catalunya que té com a principal objectiu ajudar les empreses a millorar la seva Responsabilitat Social Corporativa (RSE). Aquesta proposta, liderada per Josep Santacreu, conseller delegat de DKV assegurances, es va presentar el passat dia 5 de febrer a la mateixa Cambra.
- Sr. Josep Santacreu, què és respon.cat?
Respon.cat és una iniciativa empresarial que pretén implicar les empreses més compromeses amb la societat, amb l’objectiu de promoure un salt qualitatiu i quantitatiu de la gestió de la Responsabilitat Social a Catalunya.
Es tracta d'un pas molt rellevant per a l'RSE a Catalunya. A nivell quantitatiu ens agradaria doblar en els propers quatre anys el nombre d'empreses que gestionen l'RSE; però els grans reptes són d'ordre més qualitatiu, ja que hem de fer un salt en l'aprofundiment.
- Amb quin país model s'ha inspirat?
Si mirem al nostre voltant, veiem que a tots els països més desenvolupats el compromís de les empreses envers la societat és una constant. I a Catalunya sempre hi ha hagut un gran sentit de compromís, que s'ha vehiculat al llarg de la història amb implicació social, amb filantropia, i en els nostre dies tenim empreses amb una gestió de l'RSE molt avançada.
Ara l'important és que aquests compromisos siguin sostenibles i molt consistents, i que sàpiguen donar resposta als reptes que planteja el nostre entorn. Per això diem que hem de fer un gran salt endavant perquè aquest enfocament de gestió ha de formar part del model de competitivitat i de la manera catalana de fer empresa.
Volem que respon.cat sigui un referent per a les empreses catalanes en la gestió responsable, perquè finalment quan tu veus que s'està tirant endavant un model excel·lent d'empresa i es fa amb sentit de responsabilitat cap a la societat, això convida a entendre que no parlem només de filantropia sinó d'alguna cosa, d'un estil de gestió, d'una manera de fer.
- La seva creació implica alguna repercussió per les entitats socials?
Catalunya té la immensa fortuna de tenir un teixit social molt intens, que ajuda a vertebrar el país, i que en moments tan difícils com aquests ha ajudat a proveir un coixí social. Però no solament s'ha de valorar per l'atenció que presten sinó que el voluntariat que acullen també suposa una manera d'exercir la ciutadania, de facilitar que cada persona pugui trobar maneres de ser part activa de la societat.
De fet jo mateix provinc del sector associatiu i en concret de la cooperació internacional, ja que vaig ser gerent de Medicus Mundi fa ja uns quants anys. He viscut intensament el sentit del voluntariat i també la combinació de professionalitat i vocacionalitat.
Respecte a respon.cat, l'impacte que hem de tenir ha de ser sobretot respecte a les empreses, ja que aquest és el nostre objectiu. Hauríem de tenir més empreses compromeses i amb una millor qualitat d'aquest compromís. I això també vol dir un esforç per totes dues bandes, per trobar les maneres d'innovar per ser més efectius en la manera de col·laborar i generar millors impactes socials.
Vaig tenir l'oportunitat de participar en una taula rodona del 2n Congrés Europeu del Voluntariat, el 2011 a Barcelona, i precisament vam debatre sobre com havíem de fer una evolució en el model de relacions entre empreses i entitats. Hem de repensar en termes de quines són les necessitats prioritàries i quines són les maneres més efectives.
Des de respon.cat sí que podem ajudar a repensar i fins i tot es podria donar el cas de promoure algun projecte conjunt entre diferents empreses, tot i que no és d'entrada un objectiu que tinguem damunt la taula. D'altra banda, estem pensant de crear un Consell Social de respon.cat per tal de facilitar l'intercanvi de punt de vista amb diferents agents i organitzacions socials com pugueu ser la pròpia FCVS.
- Per què hem d'apostar per l'RSE?
Les empreses no som un món a part, el mercat no és un entorn diferent de la societat, tot està connectat i tots generem impactes mutus. La societat avança i ara ens toca repensar com fer empresa en el segle XXI, que lògicament no pot ser la mateixa manera que un segle enrere. Ara no podem mirar cap a una altra banda perquè sabem les conseqüències dels impactes ambientals de la nostra activitat; però ara també sabem que un clima humà positiu és una manera socialment responsable de liderar una organització que alhora la fa més capaç d'assolir l'èxit.
Avui ningú dubta que les empreses s'han de gestionar bé. El que hem de saber explicar és que gestionar de manera responsable també forma part d'aquest gestionar bé, i que una empresa no podrà tenir èxit a termini mitjà si no aspira a ser una empresa ciutadana, una empresa que assumeixi la seva presència dins la societat.
I el repte va més enllà de cada empresa en particular. Com va dir el professor Lozano a l'acte de presentació de respon.cat, no hi ha empreses reeixides en països fracassats, ni països d'èxit amb empreses fracassades. Per això, cal que desenvolupem una RSE estretament lligada al model de competitivitat que volem per al país, i que posem l'RSE al servei d'un país millor. respon.cat ha de facilitar que aquestes empreses compromeses també abordin aquesta responsabilitat vinculada al compromís amb el país i la seva societat en general, més enllà dels aspectes que formen part de la singularitat de cada empresa.