Sant Joan de Déu i les empreses, juntes cap un lideratge social i compromès

Sant Joan de Déu i les empreses, juntes cap un lideratge social i compromès

  • L’Obra Social de Sant Joan de Déu, organització membre de Respon.cat,  va celebrar la segona trobada sobre responsabilitat social corporativa. 
  • Les gairebé 100 entitats representats van posar en valor la solidaritat com a eina per millorar les empreses.

El Palau Macaya ha estat l’escenari d’un esdeveniment que ha permès aprofundir en el lideratge social corporatiu, compartir experiències RSC i conèixer els col·lectius vulnerables que atén Sant Joan de Déu i la possible resposta de les empreses col·laboradores.

L’Obra Social de Sant Joan de Déu va celebrar ahir al matí la segona trobada sobre responsabilitat social corporativa en la qual hi han participat gairebé 100 representants de diverses empreses que han posat en valor la solidaritat com a eina per millorar les empreses.

El director de l’Obra Social Sant Joan de Déu, Oriol Bota, ha apel·lat al lema actual de l’entitat, ‘ens agrada cuidar’ per exposar que només podrem acompanyar i tenir cura d’aquells col·lectius vulnerables que queden fora del sistema “teixint complicitats que ens permetin arribar més lluny”. Ha explicat com l’entitat atén les persones sense llar, amb problemes de salut mental, amb discapacitat intel·lectual, gent gran, a més de finançar la investigació biomèdica i promoure la cooperació internacional. “Tots necessitem ser cuidats en un moment o altre de les nostres vides”. I ha volgut posar en valor la xarxa d’entitats, empreses i persones que fan possible un món millor, una peça essencial d’aquest engranatge.

Sota el títol ‘El lideratge social’, Àngel Castiñeira, doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació, director i professor titular del departament de Ciències Socials d'ESADE, en ha parlat de canviar el paradigma del capitalisme actual per apostar per "un lideratge social, impulsat també per les empreses, que son actors que poden transformar una societat de la que també en són part” i ha remarcat que “el lideratge de futur busca no només activistes sinó també persones que donin sentit i estiguin compromeses, innovadores i obertes al canvi”.

Segons ell, hem d’anar cap a l’anomenat capitalisme verd, compromès amb la realitat social i mediambiental, que tingui una visió, com a mínim, a 10 anys perquè pugui subsistir: “Els lideratges socials i corporatius s'han d'adaptar a 6 disrupcions actuals (econòmica, tecnològica, geopolítica, mediambiental, social i antropològica) on ha de predominar la reflexió, les empreses han de apostar per polítiques que generin sentit, més enllà de l'acció".

També hem compartit el testimoni d’empreses compromeses amb Sant Joan de Déu, que ens han explicat les seves iniciatives solidàries i l’ampli ventall de possibilitats de col·laboració que ofereix l’entitat. Gràcies a aquesta diversitat d’opcions, fa que puguin implicar-se els seus grups d’interès principals, empleats, clients, proveïdors i comunitat.

Esther Vera, directora del Diari Ara, ha explicat el projecte del Diari dels Nens, que han dibuixat nens i nenes pel Dia Mundial de la Infància: "treballar amb l'Obra Social Sant Joan de Déu ha estat molt enriquidor perquè compartim, totes dues, la importància de la cura". Ha remarcat: “a vegades fer aquest tipus de col·laboracions passa per prendre decisions arriscades, apostar per propostes 'extravagants' que no sempre són ben enteses en el teu entorn. Si només et dediques a cobrir l'actualitat sense determinada mirada sensible a altres col·lectius, mai avançaràs cap a un món més inclusiu".

Per la seva banda, Rosa Pujol, Responsable d’Acció Social de la Direcció Territorial de Barcelona a Caixabank reitera: "Col·laborar amb Sant Joan de Déu en aquest lideratge social és fàcil perquè és una entitat propera a nosaltres. El 50% de la plantilla s'implica en iniciatives solidàries". Ha explicat la bona experiència del voluntariat corporatiu a diversos centres de Sant Joan de Déu i les donacions a la Magic Line SJD amb la intenció de seguir implicant-se, cada vegada més, en la mobilització solidària en forma de més equips participants. Segons ella no deixa de ser un esdeveniment cabdal, que mou més de 15.000 persones i capta més de 350.000 euros anuals.

Sobre la implicació en la Magic Line SJD també ha parlat la Julie Van de Kerckhove, directora de l’Hotel Renaissance de la cadena Marriott, que ha coincidit en què l’acció solidària contribueix a millorar les relacions entre treballadors i ajuda a reforçar l’orgull de formar part d’aquestes empreses: "després de participar-hi tantes edicions, ara és més important les accions solidàries que fem prèvies, a la mateixa caminada”.

Sara Serantes, fundadora de Freshperts, ha explicat el redondeig solidari que du a terme als 3 establiments de menjar a domicili de la seva empresa (sushifresh, boko i fishandgreens). Ofereixen als clients arrodonir l'import de les seves comandes per col·laborar amb els projectes socials que es duen a terme en Sant Joan de Déu. Després, trimestralment, doblen la quantitat total aportada pels seus clients. "A vegades, de maneres molt senzilles, pots col·laborar amb causes que et són properes com Sant Joan de Déu", afirma.

Totes les intervencions han opinat que l’empresa forma part de la societat i per tant no se li pot donar l’esquena. Per això, han dit, cal que en formin part activament i també contribueixin a donar resposta a les necessitats socials.

Finalment, l’acte s’ha tancat amb la intervenció de la Mercè Jabalera i Paco Gea, que ens han acostat a la tasca d’humanització que s’està aplicant als centres de Sant Joan de Déu. Hi ha un tipus de cura que va més enllà de la primera línia assistencial que sovint és intangible, però que és imprescindible per millorar el benestar de la persona atesa.

Mercè Jabalera, directora de qualitat d'experiència del pacient a l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, s’ha referit al programa Hospital Amic i a l’esforç d’adequació dels espais físics del centre: "És molt important l'atenció als nens i nenes hospitalitzats, però també a les seves famílies perquè la seva experiència sigui el més portable possible, i per això acondicionem els espais per fer-los més agradables i, a més, facilitem professionals que els acompanyen en tot moment"

Per la seva part, Paco Gea, director adjunt de la Fundació Germà Tomàs Canet, ens ha parlat de la humanització en l'acollida de les famílies refugiades.  Des de finals del 2017, l’entitat ha atès prop de 250 persones sol·licitants d’asil que han arribat a la ciutat de Manresa. Es tracta de famílies amb fills menors que es troben en situació vulnerable. Segons ell: "una acollida humanitzada no és només quan arriben aquí, en un primer moment, sinó que s'ha de mantenir durant tot el seu procés d'integració en la societat".

Tant en Paco Gea com la Mercè Jabalera remarquen que, en tota aquesta humanització, cal escoltar les famílies i respectar els seus ritmes per realment cobrir les seves necessitats.

L'acte ha estat possible gràcies a la col·laboració del Palau Macaya, que ens ha facilitat les seves instal·lacions i hem pogut comptar amb el seu equip humà. Un espai immillorable per fer networking entre totes les persones assistents, de centres i empreses. Igualment agraïm la col·laboració d'en Marcos Canas com a conductor de l'esdeveniment i Srta. Templenton per organitzar el joc del Kahoot.

Sant Joan de Déu ofereix a empreses i entitats diferents maneres de col·laborar i així construir un món millor. Una tasca que no seria possible sense la seva complicitat i creativitat.

Font: www.solidaritatsantjoandedeu.org

Us podria interessar també

Què fa una empresa gran familiar per guanyar el Premi a la trajectòria en Responsabilitat Social?

El proper 5 de febrer tindrà lloc la Jornada de Transferència de bones pràctiques d’RSE amb empreses de referència que incorporen la Responsabilitat Social en la gestió estratègica. Les persones

Apunts parla sobre la “shop” a La Vanguardia

Beatriz Castillo, responsable de Comunicació i RSE d’Apunts, va parlar a La Vanguardia sobre l’obertura de la nova botiga online Apunts, membre de Respon.cat, és una empresa d’economia social que

La complicitat amb els proveïdors és un element clau per assegurar la cadena de valor

El passat 30 de gener es va realitzar la sisena sessió del curs de Responsabilitat Social per a empreses membres de Respon.cat. La sessió va comptar amb Felisa Palacios de Tarannà, viatges