Llengua
- Home
- Llengua
Gestió de la responsabilitat lingüística
La gestió empresarial dels aspectes lingüístics és una matèria vinculada a la responsabilitat social, de manera que cal tenir en compte diversos factors: des del respecte a la clientela, la responsabilitat social envers la societat on s’actua, el diàleg amb els grups d’interès, la sostenibilitat cultural, la preocupació pel bé comú i, per descomptat, el respecte a la legislació.
Es donen casos d’empreses que consideren que són temes que s’autoregulen o bé que no formen part de l’àmbit de prescripció empresarial, però per activa o per passiva es mostra un comportament, el qual té unes conseqüències envers el diferents grups d’interès.
Per això, les empreses han de tenir uns criteris que, des d’una mirada d’excel·lència, codifiquin quin és el comportament corporatiu i, per tant, de les seves persones, tot partint d’uns valors i compromisos.
Respon.cat, en tant que organisme empresarial de referència en RSE a Catalunya, procura aplegar i desenvolupar el màxim de continguts d’RSE, i sobretot aquells que formen part de manera singular de la materialitat vinculada al territori. La iniciativa Focus de l’RSE a Catalunya, va prescriure per mitjà d’un consens, els aspectes que formaven part de la materialitat a Catalunya i que totes les empreses que hi tenen la seu o hi operen haurien de tenir en compte per generar-hi uns impactes positius.
Amb el suport
Guia: Propòsit empresarial i responsabilitat lingüística
El grup de treball de responsabilitat social lingüística de Respon.cat ha elaborat una guia per facilitar que les empreses puguin incorporar la gestió lingüística i la promoció de la llengua catalana dins el marc de gestió de la seva RSE. Aquesta guia disposarà d’una part permanent, tant en pdf com navegable. És el document que presentem ara i que es pretén presentar en un acte amb el conseller de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. Properament, es publicarà una segona part de la guia, que consistirà en bones pràctiques que s’aniran actualitzant prioritzant les que puguin ser més transferibles i especialment les que responguin a la prioritat de l’ús social de la llengua.
Propòsit empresarial i responsabilitat lingüísticaTaller d'Assertivitat Lingüística: nova manera de promoure el català a l'empresa
Aquest taller aprofundeix en estratègies per a parlar en català en contextos bilingües, sense canviar al castellà. Aplicar els coneixements d’aquest taller té un impacte social i en el desenvolupament personal i professional. El taller el porta a terme Tallers per la Llengua i la Consultoria d’Estratègies Lingüístiques, que és empresa membre de Respon.cat.
Grup de treball de responsabilitat lingüística
El grup de treball de responsabilitat lingüística és un espai per a compartir les experiències i els reptes que han d’abordar les empreses i l’administració, així com les inquietuds que mostra la societat en matèria lingüística.
Estudi sobre el Nou Contracte Social des de l'RSC
Respon.cat ha iniciat un estudi entre una selecció de persones expertes acadèmiques o bé representants d’organitzacions empresarials, corresponents als Consells acadèmic i Consell social de Respon.cat, ampliada amb altres persones d’interès. En aquest document de treball que conclou la primera fase, s’observa que els aspectes relacionats amb les minories culturals i lingüístiques hi apareix referenciat, dins molts altres continguts que afecten els reptes del Nou Contracte Social. Aquest serà un aspecte a desenvolupar en la segona fase.
Estudi sobre el Nou Contracte Social des de l'RSCEmpresa i Llengua. Un enfocament de Responsabilitat Social Empresarial per aportar valor a tots els grups d’interès
Versió catalana de l'article publicat en eusquera per Josep Maria Canyelles, com a resum de la guia de llengua i RSE elaborada per l’autor i publicada per la Generalitat el 2010 i actualitzada pel Grup de Treball de Responsabilitat Social Lingüística de Respon.cat.
Empresa i LlenguaProposta de política d’empresa en relació amb la comunitat
Respon.cat impulsa "Reptes socials" per estructurar millor la relació empresarial amb la comunitat dins de la RSE. S’ha elaborat una Política d’empresa de relació amb la comunitat, que inclou aspectes culturals i lingüístics, com l’ús social del català.
A més, es proposa que les empreses, especialment les grans, adoptin aquesta política, integrant-hi la cultura i la llengua. Un document complementari recull les matèries clau en aquesta relació, destacant-ne la seva importància estratègica.
Proposta de política d’empresa en relació amb la comunitatLa responsabilitat social lingüística en el marc dels Focus de l’RSE a Catalunya
El projecte Focus de l’RSE a Catalunya és l’agenda local de l’RSE. Pretén estendre l’RSE fomentant que les empreses que operen a Catalunya integrin en la gestió de la seva RSE aquells temes prioritaris en clau local, que han estat seleccionats de forma participativa entre grups d’interès representatius i de manera dinàmica en el temps. En el següent document exposem a quins Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) podem contribuir amb l’RSE lingüística.
La responsabilitat social lingüística en el marc dels Focus de l’RSE a CatalunyaPropòsit empresarial i llengua
En aquesta presentació veiem la rellevància de la llengua a l'hora d'articular els propòsits empresarials. També podem contemplar casos d’activisme empresarial en matèria de suport a la llengua catalana.
Propòsit empresarial i llenguaEmpreses amb bones pràctiques lingüístiques
Vegeu un recull d'empreses amb bones pràctiques lingüístiques.
Recull d'empreses amb bones pràctiques lingüístiquesIniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
Cercador
Inicia la sessió
Propers esdeveniments
EMPRESES MEMBRES

Ser socialment responsable no és una qualitat, és una obligació.



“Una part de l'ADN de l’empresa i un compromís amb la societat”

“La responsabilitat empresarial comença
per la responsabilitat i el compromís
personal amb la societat i
les persones que ens envolten”

“Formar, investigar i transferir coneixement per transformar les persones, les organitzacions i la societat cap a la responsabilitat social i la sostenibilitat”

“Responsabilitat Social permanent,
365 dies l’any”

“L’RSE no es limita a l’acció, també és un marc des d’on repensar la societat”



“Que el progrés econòmic vagi acompanyat de progrés social i equilibri territorial”

“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”

“Compromís compartit per a la transformació social”

“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromís des de dalt fins a baix”

"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."


“Hem d’entendre que la societat,
cada cop menys, acceptarà una empresa que
no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”

“Necesitamos más empresas con propósito y que trabajen por generar valor compartido”


“La nostra organització ha de ser una part harmoniosa d'un sistema més ampli: un món que podem contribuir a fer millor a través de les persones i el medi ambient”

“L'RSC és el nostre ADN”

“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”

“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”

“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”

“Tothom som corresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”



“És la manera d'entendre el paper de l'empresa dins la societat, que determina els seus objectius, accions i estratègia”

"Una part del pensament trascendent en la gestió empresarial"

“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”

“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”

“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”


“Fer bé la feina i fer el bé amb la feina que desenvolupem”

“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”


“La majoria de marques no importen a la gent. No poden continuar basant la competitivitat en eines tradidicionals. Ja no n'hi ha prou de dir el que fan, han de fer el que diuen i convertir l'RSE en un valor competitiu i eix transformador”


