Les empreses han de passar de la filantropia a la gestió de l’RSE per millorar la cohesió social

Les empreses han de passar de la filantropia a la gestió de l’RSE per millorar la cohesió social

2017-11-21 Capsula_RSE_Cohesio_ social1

  • S’ha dut a terme la Càpsula de coneixement en RSE sobre “Cohesió social”.
  • La gestió de la diversitat d’origen i la inserció sociolaboral dels col·lectius amb majors dificultat són un element clau per a la contribució de les empreses a la cohesió social.

Avui ha tingut lloc la quarta i darrera càpsula de coneixement del curs 2017-2018 organitzada per Respon.cat, que s’ha centrat en l’àmbit de la cohesió social.
Alejandra Fuentes Hidalgo, coordinadora d'Incorpora a Barcelona, ha presentat aquest programa que representa un concepte innovador en sumar dues xarxes per assegurar l’èxit de la integració laboral: les entitats socials i les empreses. Incorpora parteix d’un model d’intermediació laboral basat en les necessitats del teixit social i empresarial que garanteix una bona integració de la persona a l’empresa.

El programa Incorpora disposa de 382 entitats socials d’integració laboral treballant en xarxa, distribuïdes territorialment a Espanya, Marroc i Polònia i ha assolit més de 130.000 insercions laborals en 10 anys (28.016 d’elles l’any 2016).

Fuentes ha compartit que el programa va néixer amb l’objectiu de “poder donar recursos a les entitats socials per aconseguir insercions laborals de col·lectius en risc d’exclusió social” i “si el procés funciona bé i aconseguim una primera inserció laboral, generalment l’empresa es fidelitza” ha dit.

Rosa Masriera, directora de la Fundació Esclerosi Múltiple, ha exposat la realitat de la malaltia i de les afectacions que pot suposar per als que la pateixen, destacant que “és important que les empreses coneguin la realitat de les persones amb esclerosi múltiple i puguin conèixer les eines de les quals disposen per a la seva inserció laboral”.

Ha presentat el programa Treballem, adreçat a donar suport a les persones que volen seguir treballant, fent petits canvis, i que té tres vies: una per empresaris (amb accions de sensibilització, formació i suport), per a les persones amb esclerosi múltiple (amb suports i eines per apoderar-los) i per als professionals sanitaris (perquè millorin els seus coneixements i puguin derivar els pacients a recursos com la Fundació). Masriera ha afirmat quer “El 70% de les persones amb esclerosi múltiple al cap de 10 anys deixen la feina i entre tots hem d’aconseguir que això canviï”.

Josep Torrico, director de la Fundació Marianao, ha compartit la història de l’entitat, que disposa dels següents trets d’identitat: l’enfocament local i territorial, l’aposta pel desenvolupament comunitari, l’apoderament de les persones perquè entomin el seu projecte de vida i el treball en xarxa.

En aquest últim cas, treballen per “oferir oportunitats a tots els agents del territori per implicar-se en el desenvolupament d’una comunitat socialment responsable” i aquí les empreses poden jugar un paper molt important”. Finalment, ha animat a les empreses assistents a implicar-se de manera directa i activa en el desenvolupament dels seus territoris.

Per últim, Nekane Navarro, Respon.cat, ha presentat els casos de les dues empreses guanyadores del Reconeixement Respon.cat a la gestió de la diversitat d’origen, que exemplifiquen com les empreses de qualsevol mida i sector poden integrar la gestió de la diversitat en la seva organització: (bonÀrea Agrupa i Xocolateria Genescà). Navarro ha presentat la iniciativa Focus de l’RSE a Catalunya i els ODS, on s’emmarca aquesta sessió formativa.

El col·loqui final ha permès abordar aspectes sobre com les empreses poden millorar la col·laboració amb les entitats socials, passant d'un model merament filantròpic a un de basat en la responsabilitat social. També s'ha abordat el paper de les empreses i les organitzacions per contribuir a construir un territori socialment responsable.

Per altra banda, també s'han constatat les dificultats per a abordar els reptes de sostenibilitat en el camp social quan per primer cop ens trobem amb la paradoxa de treballadors que perceben un salari i són pobres. O també s'han abordat les males pràctiques que suposen alguns salaris baixos, com ara els del sector turístic, en el qual les cotitzacions socials que es paguen són tan exigües que no permeten cobrir les despeses socials que aquest treballador comportarà per a la societat com ara la seva formació, sanitat, prestacions socials, i jubilació, donant lloc a un dèficit que han de cobrir els altres cotitzants.
Aquesta sessió tanca un cicle de quatre càpsules de coneixement, coincidint amb les sessions matinals del programa RSE.Pime. Aquestes sessions de tarda són obertes al públic en general, amb una limitació d’assistència segons capacitat.
Les càpsules de formació s’emmarquen en el Projecte Focus de l’RSE de Catalunya, que identifica com un dels 8 Focus de l'RSE a Catalunya la Cohesió Social.
L’horari de les sessions correspon al compromís de Respon.cat per adequar el seu funcionament als criteris de la reforma horària. Per això, les sessions comencen a les dues de la tarda, cosa que permet acabar a dos quarts de cinc.

Fotos de la sessió

Us podria interessar també

El lideratge del dirse en la resolució dels reptes ètics de l’empresa

  Més de trenta representants d’empreses i membres de DIRSE i de Respon.cat s’han reunit per treballar sobre els dilemes ètics en la funció del dirse.  La jornada s’ha organitzat

[Vídeo] Les empreses del Grup Clade afronten la crisi de la COVID-19 amb mesures especials

Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives