
En una entrevista realitzada per Josep Maria Canyelles, director de Respon.cat, a Marcos González, president editor de Corresponsables, de la seva Fundació i d’ObservaRSE, reflexiona sobre els 20 anys de trajectòria d’aquest mitjà de comunicació, els seus inicis, l’impacte en la Sostenibilitat i els reptes de futur en la comunicació i gestió de la Responsabilitat Social Empresarial.
Corresponsables celebra aquest any el seu 20è aniversari, un projecte que als seus inicis molts no apostaven per ell, però que ha crescut enormement. Marcos, com a membre de la Junta Directiva de Respon.cat, quin balanç fas d’aquests 20 anys i quins han estat els moments més emblemàtics que destacaries?
Moltes gràcies, Josep Maria. És un honor poder parlar amb tu, sobretot perquè soc un ferm defensor de Respon.cat. En quan als 20 anys de Corresponsables, la veritat és que és increïble veure fins on hem arribat. Corresponsables va començar el 2002, inicialment com una tesi doctoral, en un context en què la Responsabilitat Social no estava tan desenvolupada com avui. Molts pioners, com el meu codirector Josep Maria Lozano, Antonio Argandoña, i empresaris com Josep Santacreu i Cristian Rovira, em van animar a crear aquest projecte. L’objectiu era donar veu i posar en valor tot el que es feia bé en sostenibilitat en aquell moment. Recordo que al principi no teníem ni 1.000 euros, i les primeres empreses que van apostar per nosaltres van ser claus per arrencar.
Un dels moments més emblemàtics va ser la creació del nostre Anuari Corresponsables, que acaba de llançar la seva 20a edició. També els Premis Corresponsables, que van celebrar el seu 15è aniversari amb gairebé 8.000 candidatures. Han estat moments de molt esforç, però estem molt contents amb tot el que hem aconseguit.
L’Anuari va ser el primer producte de Corresponsables, oi?
Correcte, va ser el primer pas. Jo soc periodista i mai havia treballat en aquest àmbit, però vaig confiar que els pioners de la Sostenibilitat donarien suport al projecte. Recordo que vaig demanar suport a moltes empreses i ONG, sense recursos, però tots van creure en el projecte i l’Anuari Corresponsables va tirar endavant. Va ser l’inici d’allò que ara és una organització molt més gran, amb la revista, la web i les nostres jornades.
Corresponsables ha tingut un gran impacte, tant en el context local com a Llatinoamèrica. Com esmentes, la Sostenibilitat ha guanyat importància, tot i que a vegades costa més comunicar-ho en llocs com Catalunya. Com has viscut aquest procés d’evolució?
Tens tota la raó, Josep Maria. A Catalunya costa més comunicar la Sostenibilitat. Les empreses familiars, per exemple, prefereixen ser discretes i no destaquen tant el que fan. A diferència de Madrid, on el networking i la comunicació són més comuns, aquí hem de fer un esforç més gran. Per això sempre he donat suport a les primeres jornades de Respon.cat, que són clau per fomentar la comunicació. A mi sempre m’ha sorprès com a Madrid estan més acostumats a parlar del que fan, mentre que aquí costa més. Malgrat això, el meu missatge sempre és el mateix: fer les coses bé i comunicar-les, això és el més important.
Sembla que les empreses catalanes han estat més poc inclinades a comunicar les seves accions de Responsabilitat Social, per què creus que passa això?
El que passa és que, com bé dius, moltes vegades les empreses pensen que comunicar-ho pot ser malinterpretat. De vegades, la gent pot pensar que estan actuant per interès propi, no per Responsabilitat Social. Però, com deia el president de Nestlé, Josep Arcas, no n’hi ha prou amb fer el correcte, també cal comunicar-ho, perquè si no ho fas, ningú ho sap. I ara, més que mai, la comunicació és vital perquè tothom sàpiga què estem fent i l’impacte que generem.
Com veus l’evolució de l’RSE en aquests 20 anys? Com valores el compromís empresarial amb la Sostenibilitat?
L’evolució ha estat molt positiva. Al principi, la Sostenibilitat no era tan coneguda ni valorada, però ara està més integrada a les estratègies empresarials. Al llarg d’aquests anys, hem treballat perquè l’RSE no es vegi com una moda, sinó com una eina estratègica de gestió. La clau està a fer les coses de la millor manera possible i després comunicar-les. A vegades, a Madrid ja tenen clar que important és comunicar, però aquí seguim treballant perquè les empreses ho vegin. És un repte constant, però, a poc a poc, els empresaris estan entenent que la Sostenibilitat és un avantatge competitiu.
Aquest és un moment clau per a la Sostenibilitat. Tot i això, hi ha incertesa a causa de la situació política global. Com veus el futur de la Sostenibilitat a partir del 2030, quan finalitzi l’Agenda 2030?
Crec que els ODS i la Sostenibilitat són un camí irreversible. Tot i que hi hagi moments de retrocessos o crítiques, la Sostenibilitat ja està integrada a les empreses i la societat. Malgrat les dificultats polítiques, crec que la Responsabilitat Social i la Sostenibilitat seguiran avançant, ja que són essencials per a la competitivitat i el futur. Com deia en un esdeveniment recent a Mèxic, les empreses han de continuar creient en la Sostenibilitat, ja que és el nostre avantatge competitiu, independentment de la mida de l’empresa.
Marcos, per acabar, com pot una empresa participar en l’Anuari Corresponsables i quina visibilitat li aportarà?
És molt senzill. Només han d’entrar a la nostra web i completar un formulari explicant les seves bones pràctiques. L’anuari és una eina de consulta que dona visibilitat a les empreses que estan fent una feina responsable. No només es tracta de comunicar, sinó de compartir bones pràctiques amb altres organitzacions. La visibilitat que oferim és significativa, i ho fem de manera ètica i professional. Fa més de 20 anys que demostrem que la Sostenibilitat i la comunicació són claus per a l’èxit empresarial.
Moltes gràcies, Marcos, pel teu temps i per les teves valuoses reflexions. És un plaer veure com Corresponsables segueix evolucionant i portant la sostenibilitat a un nivell més alt. Enhorabona per aquests 20 anys d’èxit!
Moltes gràcies a tu, Josep Maria. Sempre un plaer estar al teu costat.