- Ahir va tenir lloc la jornada "Mediació i RSE: com resoldre conflictes des de l'RSE", coorganitzada per la Cambra de comerç de Barcelona i Respon.cat en el marc del Dia Europeu de la Mediació.
- La jornada va comptar amb ponents de primer nivell que van captivar el públic assistent i van aportar una mirada molt realista des de la seva experiència tant del món de la mediació i els arbitratges com de l'RSE.
La cultura de l'RSE i la cultura de la mediació han d'estar alineades dins les empreses i les organitzacions. Amb aquesta jornada es va voler aprofundir en la dimensió compartida d’aquestes dues disciplines tan interessants per a les organitzacions que vulguin desenvolupar-se de manera harmònica i sostenible en els propers anys.
En la jornada es va comptar amb quatre ponents excepcionals en ambdues matèries: Mediació per a la resolució de conflictes i Responsabilitat Social Empresarial.
D'esquerra a dreta: Raquel Alastruey, Joan Francesc Pont i Manel Canyameres
La primera intervenció en la taula rodona “Tres mirades des del coneixement i l’experiència en la resolució de conflictes” va ser a càrrec de Raquel Alastruey, magistrada de l’Audiència Provincial de Barcelona i vicepresidenta de GEMME Espanya, una convençuda de l’eficàcia de la mediació en la resolució de conflictes que, avalada per anys d’experiència, posa sobre la taula el temps, el desgast i l’esforç econòmic que suposa, per al sistema i per a l’usuari, un procés judicial davant la simplicitat i eficàcia dels resultats de la mediació.
Joan Francesc Pont, vicepresident tercer de la Cambra de Comerç de Barcelona i membre de la Cort Arbitral de Catalunya, apunta en la mateixa direcció quan afirma que en darrer terme un procés judicial no aporta una solució real, sinó que és la resposta legal que donarà un jutge a partir de la percepció d’aquest condicionada pel plantejament que s’ha fet del conflicte i pel seu entorn vivencial. Un dels avantatges que subratlla dels arbitratges davant els litigis és la possibilitat que donen els primers de seure les parts en espais informals, cosa que permetrà una millor comprensió mútua i en conseqüència afavorirà de manera indiscutible l’acord amigable en què les parts sempre hi sortiran guanyant.
Manel Canyameres, advocat i mediador especialitzat en empresa i patrimoni, se suma a la defensa de la mediació pels molts guanys que suposa per a totes les parts, entre els quals destaca la millor acceptació dels acords donat que no es perceben com una imposició externa sinó que s’entomen com una decisió pròpia ja que s’ha estat partícip durant tot el procés.
Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat i especialista en l’RSE de les organitzacions públiques i privades, va tancar l’acte recordant que els conflictes estan presents en la societat i en les empreses, i les organitzacions han de tenir la capacitat de gestionar aquesta complexitat en clau d’RSE, amb solucions que afegeixin valor i contribueixin a construir un teixit empresarial basat en la cultura del diàleg. Canyelles va citar una frase de l’Ideari Respon.cat de la Responsabilitat Social que resumeix molt bé el missatge: “aspirem a ser organitzacions positives amb persones positives”.
Un dels aspectes que va generar més debat entre el públic és el cost de la mediació. Des de la taula d’experts es va respondre sense dubtes que aquest sempre és menor que el cost d’un procés judicial i que sota una òptica d’RSE l’empresa és qui ha d’assumir aquest cost, ja que el retorn és indubtable i no solament des del punt de vista econòmic, sinó també reputacional i de prestigi.
Va inaugurar la jornada Narcís Bosch, director gerent del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya, afirmant que la resolució de conflictes sota la lògica de l’RSE passa de manera inexcusable per un plantejament de mediació.
A continuació podeu veure el vídeo de la jornada:
Entrades relacionades: