• Els líders de la responsabilitat social escriuen diferent que la resta d’autors literaris? Intenten transmetre valors humanistes en el seu relat?
  • En aquest Afterwork hem conversat amb persones vinculades a Respon.cat que han escrit llibres sobre temes compromesos: la sostenibilitat, el benestar emocional, l’ètica empresarial o la transformació personal.

Fotos i vídeos de l’Afterwork a Flickr

Ateneu Barcelonès, Barcelona, 17 de juliol de 2025

Els sis líders de l’RSE amb els que hem conversat coincideixen en la voluntat de, a través dels seus llibres, recolzar les persones, les empreses i el món en el seu camí cap a la millora. Ja sigui a través de l’RSE, les cures, la preservació dels ecosistemes, la gestió de les emocions o la transformació personal. Tots tenen en comú aquesta orientació cap al desenvolupament responsable.

Va sortir vàries vegades en el diàleg que “el que escrivim té un impacte directe en les persones i l’entorn”. Un exemple destacable va ser que una persona, després de llegir-se un text sobre el suïcidi d’un dels autors, va prendre la decisió de no suïcidar-se.

Tots van estar d’acord en què escriure va ser un procés intens al que van dedicar-hi molts esforços. De fet, van haver de fer moltes versions fins arribar al resultat final que es va publicar: en algun cas van ser fins a 19 versions! En aquest sentit, el Dr. Josep Santacreu va explicar que va ser en Jordi Nadal, director general de Plataforma Editorial, qui va insistir-li per escriure el seu llibre i, gràcies al seu recolzament, es va poder materialitzar.

Quins han estat els titulars dels protagonistes?

Hem conversat amb els següents líders de l’RSE que escriuen, que han destacat amb intervencions d’allò més inspiradores:

Clara Brull Sardaña, fundadora i CEO del Grup CBS Quality, autora del llibre: El método Kintsu. Construye tu vida épica en seis poderosos pasos (2025), va explicar com el títol del seu llibre fa al·lusió al procés de reparació dels objectes trencats al Japó, amb materials nobles, fet que els converteix en alguna cosa superior respecte abans i, així, fa una analogia amb la transformació personal de les persones, sempre cap a millor. L’objectiu del seu llibre és que les persones aconsegueixin una vida èpica, real però meravellosa.

Josep Santacreu i Bonjoch, president de la Cambra de Comerç de Barcelona i president del Consell General de Cambres de Catalunya, és autor del llibre Planta’t. Crisi climàtica, boscos i salut humana (2022), amb el que pretén que les persones prenguin consciència de la importància que té el canvi climàtic, com això implica una pèrdua de biodiversitat al món i afecta la salut de tota la humanitat; per això cal preservar la natura i intentar tornar enrere amb les emissions que provoquen l’escalfament global. El missatge és positiu: encara som a temps de reaccionar.

Marcos González Morales, president de Corresponsables, autor del llibre Hijo de Malinche. Conquistado por las Américas (2021), va explicar que el llibre és un homenatge a tota la gent que es dedica a la responsabilitat social i intenta explicar aquest concepte en forma de novel·la. El missatge central és que “mai és tard per complir els teus somnis”. Té un punt provocador, amb la controvèrsia que causa a l’Amèrica llatina parlar d’Hernán Cortés i de Malinche.

Joan Piñol Forcadell, director general de la Fundació Salud y Persona, autor del llibre El bienestar emocional: Claves para vivir mejor (2020), parteix com a psicòleg de tractar en el seu dia a dia amb situacions de dificultat emocional i, amb el seu llibre, va pretendre que els lectors poguessin viure una mica millor. Ofereix coneixements sobre la gestió de les emocions de manera propera i pràctica, per a tots els públics.

Josep París Giménez, director de Desenvolupament a Fundació Mémora, autor del llibre Cuídate. Quince vivencias personales de cuidadores (2018), va destacar com, amb la coautora Gemma Bruna, periodista, van partir de la idea que cuidar és un art i com és necessari que les persones cuidadores es cuidin a elles mateixes per poder cuidar bé. Volen donar visibilitat a aquestes cures, que sovint queden ocultes, relegades a l’àmbit privat. És molt rellevant pel fet que tothom haurem de cuidar altres persones en determinats moments de la vida.

Cristian Rovira Pardo, president de la Fundació Grup SIFU, autor del llibre Responsabilidad social competitiva. Empresas que hacen bien su trabajo y el bien con su trabajo (2016), va explicar que, quan escrivia el llibre, es va adonar que en tots els sectors empresarials hi havia empreses que tenien integrat en el seu ADN la voluntat de contribuir a fer un món millor. Amb l’RSE dins l’estratègia empresarial, aquestes companyies tenen més possibilitats de subsistir, créixer, captar talent i tenir més clients.

Aquest ha estat el primer acte de Respon.cat en format Afterwork: trobades disteses a les tardes, després de la feina, prenent una beguda i amb un petit aperitiu. Volem crear espais informals, de qualitat i amb propòsit on compartir, inspirar-nos i fer xarxa entre persones compromeses amb la responsabilitat social.

ESTEM MILLORANT EL LLOC WEB i us podeu trobar amb errors puntuals, disculpeu les molèsties

Inicieu sessió amb el vostre usuari i contrasenya

Heu oblidat les vostres dades?

×