Després de l'acte de presentació de la iniciativa respon.cat, on Josep Maria Lozano va fer una intervenció defensant la conveniència de disposar d'un organisme com aquest, avui l'expert en RSE i professor d'ESADE ha publicat un article titulat "Per què necessitem respon.cat" al diari ARA on abunda en aquests arguments.
L'article comença així:
No hi ha països exitosos amb empreses fracassades. I no hi ha empreses exitoses en països fracassats. Oblidar-ho pot portar a errors colossals. Perquè tenir visió d’empresa i visió de país no són línies paral·leles, sinó que interseccionen plenament. I això comporta tenir clares unes quantes coses que al nostre país no sempre ho han estat. Per exemple: que un bon teixit empresarial i una bona cultura empresarial no són el simple suport econòmic a un projecte de país, sinó que en formen part intrínsecament. O que les persones vivim en societats i no en mercats i, per tant, que és impossible fer viable una empresa sense atendre la viabilitat de les persones i del país on opera. O que de la mateixa manera que tota decisió econòmica té un impacte social, tota proposta social té un cost econòmic. Per això és important que el Consell de Cambres hagi llançat la iniciativa Respon.cat, orientada a promoure la responsabilitat social de les empreses (RSE).
Tot seguit aporta una visió crítica sobre la visió reduccionista de l'RSE, encara associada a filantropia, i sobre com s'hauria d'articular dins l'empresa:
Del que estem parlant no és d’algunes activitats o pràctiques empresarials, sinó del model d’empresa i de l’estratègia empresarial. En definitiva: no es tracta de tenir una estratègia de RSE, sinó de tenir la RSE inserida en l’estratègia. Altrament dit: parlar de RSE és parlar de quin és el model de competitivitat que volem per a les nostres empreses i el nostre país. No es tracta de la RSE per se sinó de configurar una competitivitat responsable i sostenible. Es tracta de com volem ser competitius. Estem parlant de bona gestió i de què entenem per bona gestió.
Accés a l'article sencer "Per què necessitem respon.cat" a l'ARA Premium