Les empreses compromeses reaccionen amb responsabilitat davant el coronavirus

  • Des de Respon.cat volem mostrar algunes empreses compromeses que reaccionen amb responsabilitat davant la crisi del coronavirus.
  • Compartim les bones pràctiques que estan aplicant algunes empreses membres de l'associació, amb una menció especial per al sector salut i atenció a les persones per la resposta i la talla que estan mostrant.

Les empreses, com les Administracions Públiques i la ciutadania, han hagut de reaccionar sobre la marxa davant una emergència sanitària que, en general, no es contemplava que pogués tenir com a conseqüència una paràlisi tan gran de l'activitat econòmica i el confinament de les persones.

Les empreses que tenen un compromís de Responsabilitat Social, en coherència, solen mostrar una reacció que té en compte els diferents grups d'interès i una mirada més àmplia. Donat que aquesta crisi suposa un aprenentatge sobre una ruta mai feta abans, us proposem d'anar compartint com les empreses membres de Respon.cat i algunes altres estan abordant la crisi en la seva gestió.

Donant resposta operativa a la situació

Lògicament les empreses han reforçat les bones pràctiques d'higiene de la plantilla i la freqüència de neteja i desinfecció dels espais.

A banda de les mesures d'higiene, a nivell organitzatiu la mesura més habitual ha estat implentar el teletreball per als llocs que l'activitat ho permet. Reorganitzar els processos per a poder treballar en remot també és alhora una oportunitat de millora i poder oferir més i millors serveis en línia a la clientela.

La majoria han creat un espai d'informació web per a l'empresa i els seus grups d'interès sobre com aborden la crisi tot entenent es tracta d'una situació dinàmica davant la qual cal monitoritzar, estar alerta, avaluar i prendre les mesures adequades per parar el cop, fer front a possibles necessitats futures, alhora que cal pensar en la fase posterior de la crisi. També és habitual que es mantiguin reunions diàries de comitès de crisi per prendre decisions i informar els equips i establir protocols.
Prioritzar la salut i el benestar de les persones treballadores i la clientela. Si en moments difícils s’hi aposta, se'n pot aconseguir més compromís a llarg termini.

- Carburos Metàlicos: Què estem fent Carburos Metálicos?

Estem prenent totes les mesures necessàries per mantenir segurs els nontres empleats i clients. Més info.

- Ametller Origen: Mesures necessàries per garantir la seguretat dels nostres col·laboradors i comunitat.

Els equips de botiga estan fent front a un volum de feina extraordinari. És per això, que degut a la necessitat de gestionar de la manera més eficient els recursos disponibles i assegurar el descans i la conciliació d’una part important d’aquests equips, l’horari de totes les nostres botigues serà de 10h a 20h, de dilluns a dissabte. Així, les botigues que obren habitualment els diumenges, tampoc obriran. Més info.

- Mercadona adopta mesures davant l'estat d'alarma declarat per a la gestió de la situació de crisi sanitària pel Covid-19.

Amb l'objectiu de protegir la salut i la seguretat dels clients i dels treballadors, a més de garantir el proveïment de les botigues, Mercadona informa que s'adopten  mesures, que entraran en vigor a partir de dilluns 16 de març del 2020. Més info.

 - Ampans, apliquen les mesures preventives seguint les directrius del Departament de Salut.

Informació sobre protocols específics adoptats per Ampans. Més info.

- La Unió. Informació actualitzada Coronavirus SARS-CoV-2.

Declarat l'estat d'alarma per la gestió de la crisi del Covid-19 justificat pels nivells de propagació. Més info.

- Claror Club: Nota informativa tancament de clubs.

Durant els dies en què els centres romanguin tancats seguirem atents a l’evolució dels esdeveniments, a les directrius de l’administració i organismes competents, i anirem informant de les novetats que hi pugui haver a través del web, i de les xarxes socials, des d’on també mirarem d’atendre les qüestions que ens pugueu fer arribar. Més info.

- Apunts Fundació Joia. Comunicat sobre la situació relativa al coronavirus.

Apunts, donada l'actual situació de salut derivada del coronavirus (SAR-COV-2), comunica les següents mesures de contenció des del 16/03/2020 fins al 27/03/2020. Més info.

- Serveis Funeraris de Barcelona. Mémora reforça les mesures de prevenció i ampliaa serveis davant la crisi del covid-19.

Grup Mémora, fidel al seu compromís amb les famílies, els professionals i els seus valors corporatius, ha treballat i treballa en coordinació amb les autoritats sanitàries espanyoles per aplicar, de manera estricta i exhaustiva, els protocols de recollida i maneig de cadàvers de casos d'COVID -19. Tot i que, segons el Ministeri de Sanitat i la Societat Espanyola d'Anatomia Patològica, no hi ha evidència sòlida de el risc de contagi a partir de cadàvers de persones mortes amb COVID-19. Més info.

Les empreses més petites o les de serveis han pogut prendre la decició de treballar completament des de casa fent teletreball:

- Tarannà Viatges amb Sentit: Seguim al vostre costat treballant des de casa.

Seguim a la banda de tots vosaltres, però a partir d'avui ho farem des de les nostres cases.
Tot l'equip de Tarannà Viatges amb Sentit marxem, però aquesta vegada no ens anem de viatge. Més info.

- Vector5 | excel·lència i sostenibilitat. Continuem actius, però des de casa.

Des de la setmana passada, tot l’equip de Vector5 SCCL ens trobem treballant des de casa i operatius a través dels canals de contacte habituals: correu electrònic, telèfon, xat… Més info.

Amat. "Ara que no estem junts, es tem més a prop que mai".

Amb el lema "Ara que no estem tan junts, estem més a prop que mai" Amat. alinea les seves polítiques i accions a la situació actual d'acord amb les recomanacions d'institucions i autoritats sanitàries.

Des de dilluns 16 l'equip Amat. es troba treballant en remot prestant servei dins l’horari habitual i pels canals de contacte habituals (mail, telèfon, web). Més info.

Assegurar la liquiditat pròpia i de la clientela, pagant en els terminis als proveïdors, renegociant els terminis de pagament de clients i contractant línies de crèdit bancari:

- La Cambra de Comerç de Barcelona

Ha accelerat els processos de pagament dels proveïdors abans dels terminis per poder ajudar-los a un millor funcionament i ha animat administracions i empreses que tenen liquiditat a fer el mateix de forma que els autònoms/es i PIME puguin millorar liquidesa.

- Naturgy

Ha llançat un pla d'ajut que permet retardar el pagament de les factures del segon trimestre a pimes, comerços i autònoms. Més info.

Oferir serveis o infraestructures de l’empresa per ajudar a qui més ho necessiti:

-DKV

Obre una plataforma gratuïta de telemedicina per contribuir a frenar l'expansió del coronavirus www.medicosfrentealcovid.org. La plataforma permetrà realitzar consultes mèdiques en línia per descongestionar el sistema sanitari durant la crisi del coronavirus. L'aplicació està disponible per a telèfons mòbils amb sistemes Android i iPhone. A més, busca més metges voluntaris. Més info.

-MútuaTerrassa

MútuaTerrassa se suma a la campanya #JoEmCorono que disposa d'una plataforma des d'on es pot contribuir amb donatiuts destinats a la cerca per un tractament i una vacuna eficient contra el Covid-19. Més info.

Algunes empreses poden aprofitar el moment per posar en valor els seus serveis i productes, ja sigui amb mesures especials com ara obrir-los de manera gratuïta o actuar solidàriament:

- Ara.cat: Això és el que has de fer si penses que tens el coronavirus.

Posen a disposició de totes les persones una guia pràctica dels passos a seguir si es té sospita d'estar contagiat o estar en contacte amb un contagiat del coronavirus. Més info.

- Abacus: Comunicat sobre el tancament de les botigues Abacus per la crisi del coronavirus

Des d’Abacus cooperativa continuarem mantenint la nostra activitat informativa a través de les xarxes socials, tot oferint activitats i idees per compartir a casa durant aquests dies. Així mateix la nostra botiga online abacus.coop continuarà oferint servei per atendre les vostres demandes i ajudar-vos a alleugerir aquests dies de confinament. Més info.

- Corresponsables: la resposta col·lectiva davant el coronavirus.

Les accions solidàries de les organitzacions per a fer front al coronavirus. Més info.

- DKV Assegurances. Mesures d'actuació per a clients davant el coronavirus.

Davant les mesures de confinament adoptades pel govern per frenar l'epidèmia del coronavirus, DKV ha posat en marxa un opla de prevenció la salut i la seguretat dels empleats que suposa el tancament de les oficines. Malgrat això, es comprometen a alterar el mínim possible l'atenció a la clientela. Més info.

- TSR Territori Socialmet Responsable. Grups de suport local de recolzament muti davant el coronavirus.

Recull de bones pràctiques i iniciatives que contribueixen a viure positivament el confimanent provocat pel coronvirus i incentiva els grups de suport local. Més info.

Altres empreses opten per oferir informació actualizada en relació a l'evolució de la crisi danant l'allau d'informació:

- MútuaTerrassa informa sobre el coronavirus.

Infografies, 2 vídeos i l'enllaç al Canal Salut per a més informació sobre el coronavirus. Més info.

- UOC. Consulta les últimes novetats i recomanacions.

La UOC és responsable també de la seguretat dels treballadors externs que es desplacin a treballar a les instal·lacions de la UOC, complint així el RD 171/2004 que regula les obligacions relatives a la coordinació d’activitats empresarials de les empreses concurrents al centre de treball, per garantir la seguretat i la salut dels treballadors i de les treballadores. Més info.

I altres empreses senzillament ofereixen algun regal d'entreteniment:

- La Casa de Carlota & friends

Pensen que no és gens just que per culpa de tot el que està passant al món ens fiquem al llit cada dia una mica tristos. Per això, i amb tot l'afecte i amb moltes ganes d'ajudar, han escrit uns contes per a adults que encara no han crescut.

Fundació Joia

Porten uns dies treballant molt per posar en marxa eines per acompanyar-vos durant aquests dies, donar-vos recolzament i entreteniment, i passar de la millor forma possible aquest període!

Han posat en marxa el web #QuedatACasaAmbJoia! Hi podreu trobar propostes per passar els dies de contenció de manera més amena i distreta. Cultura, oci, esport, activitats solidàries, apps per activar la ment, i fins i tot un calendari diari! També hi trobareu la programació de directes d'Instagram que tindrem durant la setmana.

Un altre repte és assegurar els subministraments. En alguns casos es procura diversificar proveïdors. I es poden descobrir noves formes de funcionar més sostenibles com el teletreball.

Oriol Amat, degà de la UPF Barcelona School of Management i catedràtic d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, escriu un article titulat Mesures empresarials per superar la crisi COVID-19 on es refereix a les oportunitats que el moment actual pot suposar, a banda de les mesures per parar el cop.

Entre altres, indica que si es disposa de liquiditat que no es necessitarà en els propers anys ara és un bon moment per fer compres, per les baixades de preu més enllà del que es raonable d'algunes empreses en alguns sectors. També es poden fer bones adquisicions d’empreses per a potenciar el creixement. Sovint s’oblida que hi ha moments de compra i moments de venda. Quan es produeixen caigudes sobtades a la borsa com la que estem vivint ara la història demostra que acostuma a ser un bon moment de compra. Com diu la dita: “Cal vendre quan sonen els violins i comprar quan ressonen els canons”. També, aprofitar els preus baixos per a comprar productes o serveis que es necessitaran més endavant. I es pot apostar per noves línies de negoci basades en mitjans virtuals. Si ja es disposa de productes o serveis via mitjans online es pot augmentar la seva promoció per a incrementar els ingressos. També es pot innovar amb productes o serveis que satisfan necessitats relacionades amb el COVID-19, i no es tracta només de mascaretes i gels.

Us podria interessar també

Sense categoria

[Vídeo] Què aporta a Calidad Pascual ser membre de Respon.cat?

Micro entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat. Calidad Pascual mostra el sentit de l’RSE per a la seva organització i què els aporta ser membre de Respon.cat  

Consell

Nou impuls al Propòsit empresarial per part de les organitzacions empresarials catalanes

El Consell social de Respon.cat, ampliat amb totes les organitzacions promotores del Manifest, per reprendre el foment del propòsit empresarial. Es faran nous esdeveniments conjunts per millorar la sensibilització sobre

Sense categoria

La Fundació Corresponsables obre la convocatòria als IX Premis Corresponsables

Corresponsables, empresa membre de Respon.cat, a través de la Fundació Corresponsables, obre la convocatòria dels IX Premis Corresponsables que reconeixeran bones pràctiques en comunicació responsable. Fins el 31 de maig es