El president de Respon.cat destaca el repte de la igualtat, en l’acte de Corresponsables

El president de Respon.cat destaca el repte de la igualtat, en l’acte de Corresponsables

  • Més de 400 assistents han acudit avui 5 de març a la 63 Jornada Corresponsables de presentació del 10è Anuari Corresponsables al CaixaForum de Barcelona.
  • El president de Respon.cat i CEO de DKV Assegurances Josep Santacreu ha participat en l'acte inaugural on ha situat el repte de la desigualtat destacant que l'1% de la població mundial acapari tota la riquesa o que a l'estat espanyol 20 persones tinguin el mateix que els 14 milions de persones amb menys recursos.
  • Sota el títol '10 anys d'RSE/Sostenibilitat a Iberoamèrica: lliçons apreses i reptes de futur', més de 40 representants de tots els grups d'interès han fet balanç de l'evolució de l'RSE en aquesta última dècada i han analitzat la situació actual i els reptes de futur.
2015-03-05_Acte_aniversari_corresponsables

El president de Respon.cat i CEO de DKV Assegurances Josep Santacreu intervenint a l'acte inaugural

Amb motiu del 10è aniversari de l'Anuari i de Corresponsables el 2015, la pime editorial, igual que va fer la setmana passada a Madrid, també ha volgut homenatjar a Barcelona a totes aquelles organitzacions i persones que l'han recolzat en aquests deu anys atorgant-los un reconeixement.

La inauguració de la 63 Jornada Corresponsables, patrocinada per Agbar, BBVA, CaixaBank, Coca-Cola Iberia, Gas Natural Fenosa, Henkel, Leroy Merlin, ha comptat amb la intervenció de Joana Ortega, vicepresidenta de la Generalitat de Catalunya, i d'Àngel Pes , subdirector general de Caixabank, ambdós mitjançant la projecció d'un vídeo. Ortega ha destacat que "cal posar en valor el treball d'aquests 10 anys de Corresponsables a favor de l'RSE i de fer pedagogia perquè la Responsabilitat Social sigui una manera d'actuar d'empreses, institucions i persones". "L'RSE és un dret i un deure que tenim tots", ha afegit. De la mateixa manera, Àngel Pes, subdirector general de Caixabank, ha subscrit que "en aquesta última dècada el discurs de l'RSE s'ha anat consolidant com un dels referents en l'àmbit empresarial, una de les propostes més interessants per al sistema econòmic en la seva dimensió global. Aquests 10 anys han estat fructífers, s'ha passat de la infància de l'RSE a una Responsabilitat Social que està en sintonia amb les necessitats que tenim en termes d'humanitat".

Marcos González, CEO de MediaResponsable i president de Corresponsables i de la seva Fundació, ha recordat que "The Economist i Financial Times auguraven la fi de la RSE i s'han equivocat. Fer bé el nostre negoci, millora les nostres organitzacions i la societat en què vivim ".

2015-03-05_Acte_aniversari_corresponsables_taulaOlga Durich, gerent de Responsabilitat Corporativa i Reputació de Caixabank, ha manifestat que "un dels principals èxits de l'RSE és que a la majoria empreses hi ha un departament o una persona que porten la Responsabilitat Social. No obstant això, el gran repte és superar la barrera que vegin el departament d'RSE només com l'elaborador de la memòria de sostenibilitat. L'objectiu és que se'ns vegi com un departament que aporta valor a l'empresa".

Per la seva banda, Xavier López, director general d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que "les empreses veritablement sostenibles tenen la perspectiva a llarg termini i satisfan al conjunt dels seus grups d'interès". A més, ha assegurat que "el 'tot val ja no val". El segle XXI és el del com ".

Finalment, Lourdes Sugrañes, directora operativa de Promoció del Territori i Comerç de Barcelona Activa, de l'Ajuntament de Barcelona; ha incidit que "l'origen de l'RSE és anar més enllà. L'RSE va néixer d'empreses que van voler anar més enllà del que la llei marca. Aquest esperit no ho l'hem de perdre per evolucionar ". Sugrañes ha explicat que fa més d'un any que està vigent el decret de contractació pública responsable l'Ajuntament de Barcelona, ​​que obliga que el 5% del volum de contractació s'assigni a empreses de l'economia social i/o empreses d'inserció.

Per la seva banda, Josep Santacreu, president de Respon.cat i de la Fundació DKV Integralia, ha assenyalat que "el repte de l'RSE en els propers anys passa per traslladar l'RSE a l'autònom i a les pimes ". No obstant això, per Santacreu encara queda molt per fer, sobretot en l'àmbit de la desigualtat: "Fa pensar que l'1% de la població mundial acapari tota la riquesa o que a Espanya 20 persones tinguin el mateix que els 14 milions de persones amb menys recursos ". De fet, ha posat com a exemple a Bill i Melinda Gates, que estan donant en vida el 95% de la seva riquesa.

UNA DÈCADA RSE PER A LES GRANS EMPRESES

Joan Fontrodona, professor d'Ètica Empresarial a l'IESE Business School, ha moderat la primera de les taules en què representants de grans empreses han compartit l'experiència de les seves organitzacions en la incorporació i desenvolupament de l'RSE a aquests últims 10 anys.

Narcís Berberana, director general d'Aqualogy, ha assenyalat que "l'RSE està integrada en el dia a dia de les empreses. Per a nosaltres l'RSE no és un departament separat de l'activitat quotidiana. La nostra missió és el desenvolupament sostenible i per tant està integrada en la nostra estratègia". També ha destacat que les prioritats d'RSE de la companyia són "el consum 0 d'energia, que la nostra petjada hídrica i de carboni es redueixin al mínim possible, aconseguir 0 accidents i afavoreix la biodiversitat".

Per la seva banda, Lidia del Pozo, directora de Programes i Patrocinis Socials de BBVA, ha expressat que "l'RSE ha deixat de ser una cosa extraordinària per ser habitual. La crisi ha servit per enfortir-la. En els últims anys s'han produït una sèrie fites reguladors que han exigit que ens posem les piles. És el cas del recentment aprovat codi de bon govern de la CNMV "." Un dels reptes és com comunicar més l'RSE. Els grans grups de comunicació només publiquen els aspectes negatius de l'RSE ", ha afegit.

Per a Juan José Litrán, director de Relacions Corporatives de Coca-Cola, "la crisi, lluny de disminuir l'impacte, ha ajudat a donar forma i sentit d'RSE. Nosaltres no tenim departament RSE, hem tractat d'incorporar al negoci"." L'important per mantenir la reputació és fer un treball constant i a llarg termini. Nosaltres hem passat per un mal moment aquest any. L'organització ha baixat en reputació i ens estem recuperant. No obstant això, sense aquest compromís de tant temps això no seria possible ", ha afegit.

Antonio Fuertes, gerent de Reputació i RC de Gas Natural Fenosa, ha incidit que "a les empreses se'ns veu com un problema però som part de la solució". També ha destacat les prioritats d'RSE de la companyia de cara als propers anys: "Els drets humans, la gestió de la cadena de subministraments -les empreses seran tan responsables com ho siguin els seus proveïdors-, codis ètics i la inversió socialment responsable. Cada vegada hi ha més inversors preocupats sobre com fem les coses. És un gran motor que els accionistes et preguntin pel teu acompliment social i ambiental.

Per la seva banda, Elisenda Ballester, directora de Comunicació de Henkel, ha defensat que "la Sostenibilitat ha de ser part dels valors de la companyia i ha de ser transversal. Ha de venir des de dalt: el màxim responsable d'RSE i Sostenibilitat ha de ser el president. Ha d'estar integrada en el model de negoci". "La digitalització i les xarxes socials han tingut un impacte molt positiu en l'RSE, ja que obliga a generar més transparència i actuar de la mateixa manera en tots els països, encara que hi hagi alguns amb una legislació més laxa", ha afegit. També ha advertit que "la gestió responsable de persones és clau, ja que a totes les empreses que no hagin cura als seus empleats se'ls aniran en estampida quan es consolidi la recuperació".

Rodrigo de Sales, director de Comunicació i RSE de Leroy Merlín, ha manifestat que "tenim una oportunitat enorme que l'RSE s'integri al ciutadà. El consumidor postcrisi ha canviat les seves prioritats, per primera vegada es prioritzen atributs d'RSE com l'ocupació responsable, l'ètica i la cura del medi ambient ".

Després de la pausa-cafè, s'han atorgat els reconeixements a totes les organitzacions i persones aliades de Corresponsables en els seus primers deu anys.

Font: Corresponsables

Us podria interessar també

Sense categoria

Implementar l’RSE: el win-win entre empreses i Tercer Sector

Apunts, empresa membre de Respon.cat, i la Universitat Abat Oliba CEU organitzen la jornada Implementar la RSE: el win-win entre empreses i Tercer Sector per celebrar el 10è aniversari de la Càtedra d’Economia

Sense categoria

Donem la benvinguda a set noves empreses membres a Respon.cat

Donem la benvinguda set noves empreses com a membres de Respon.cat: Arquitopia, Associació de Salut Mental Horta Guinardó, Cabanyes Entre Valls, Escola Ginebró, Fundació Privada Mas Albornà, Internacional Química Aromática

Sense categoria

Marketplace 2014

Descripció: espai de trobada entre empreses i entitats socials amb múltiples activitats Organització: Federació Catalana de Voluntariat Social Implicació respon.cat: conveni de col·laboració, estand, i col·laboració en diferents accions. Durant