Coneixes les claus per comunicar l’RSE amb seguretat?

Coneixes les claus per comunicar l’RSE amb seguretat?

  • Comunicar sobre l’empresa comporta oportunitats però també riscos seriosos: es pot caure en males pràctiques com el greenwashing.
  • Respon.cat vol ajudar als responsables de comunicació en aquesta tasca amb la creació d’un grup de treball de Comunicació.

Respon.cat ha dut a terme, el dimecres 2 d’octubre, una trobada de responsables d’àrea de Comunicació (DirComs) de les seves empreses membres. En aquesta trobada hem abordat els temes més importants de la comunicació en RSE des de les diferents perspectives: els riscos, com ara el greenwashing, l’àmbit legal, com són les memòries de sostenibilitat, les oportunitats vinculades a la proposta de valor i, per tant, el propòsit empresarial, i els reptes, com la comunicació amb les persones joves de les noves generacions.

Resumim la trobada:

Hem tractat quatre aspectes importants des de la perspectiva de la comunicació:

  1. Riscos: greenwashing (Ricardo Martín, director general de Corresponsables)
  • Greenwashing es refereix a pràctiques empresarials que exageren o falsifiquen les seves polítiques ambientals o socials per semblar més responsables del que realment són.
  • S’hi destaquen estratègies com l’ús de termes confusos (“ecològic”, “biodegradable”) sense certificacions reals, així com la manca de transparència en els processos.
  • Amb la transposició de la nova directiva europea, el greenwashing pot comportar sancions.
  • Moltes empreses pot ser que estiguin incorrent en aquestes males pràctiques, sense ser-ne prou conscients que qualsevol afirmació ha d’estar sustentada amb dades científiques.
  • Les conseqüències inclouen la desconfiança dels consumidors i l’erosió de la credibilitat de les iniciatives sostenibles.
  • Recomanacions per evitar el greenwashing: establir objectius clars, assegurar la transparència i involucrar els grups d’interès.
  • S’hi suggereix la necessitat de protocols de comunicació clars per evitar confusions en la transmissió de missatges de sostenibilitat.
  1. Legal: memòries de sostenibilitat (Carme Santacana, tècnica de Sostenibilitat, Estratègia 2030 i Rendició de comptes a Aigües de Barcelona)
  • Carme Santacana explica com Aigües de Barcelona enfoca les memòries de sostenibilitat, integrant els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a la seva estratègia.
  • La doble materialitat és clau: es considera l’impacte de l’empresa cap a fora (ambiental i social) i com aquests factors afecten l’empresa internament.
  • L’empresa publica anualment un informe de sostenibilitat verificat, seguint els estàndards GRI.
  • S’esmenten les dificultats per complir amb els nous estàndards europeus de sostenibilitat (CSRD), que exigeixen més transparència i augmenten significativament el nombre d’indicadors a reportar.
  1. Oportunitats: desenvolupar i comunicar el propòsit empresarial (Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat)
  • Cada vegada resulta més imprescindible que les empreses incorporin un sentit de propòsit empresarial. El propòsit impacta les organitzacions des de dalt.
  • És la raó de ser de l’empresa més enllà de l’objectiu de generar beneficis.
  • De vegades pot equivaler a la missió, però és un plantejament que no es queda en la simple intenció de crear valor econòmic sinó que pretén crear simultàniament valor econòmic i social, entenent per social tot aquell que requereix la societat, ja sigui ambiental, cultural, comunitari, etc.
  • Josep Maria Canyelles va recordar la possibilitat d’adherir-se al Manifest per una Economia amb Propòsit.
  1. Reptes: comunicar amb la gent jove i les noves generacions (Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat)
  • Les persones joves actualment busquen alguna cosa a l’hora d’incorporar-se a una empresa a treballar: pregunten pel propòsit de l’organització, que volen que estigui alineat amb els seus valors.
  • Les empreses han de donar resposta a aquesta demanda creixent de les persones joves, oferint-los un lloc de treball amb impacte en RSE.
  • La comunicació amb aquestes persones joves és un repte, ja que cal adaptar el llenguatge que utilitzem i conèixer quines són les seves motivacions més profundes i importants a l’hora de decidir-se per un lloc de treball.
  • La propera creació d’un Grup de treball de joves vol abordar aquestes qüestions per guiar les empreses membres de Respon.cat en aquest sentit.

Conclusions i properes accions: posada en marxa de dos nous grups de treball

  • De Comunicació: cat vol contribuir a que les persones responsables de comunicació puguin sentir-se més segures a l’hora de transmetre la informació sobre sostenibilitat i, en general, sobre bones pràctiques, de les seves empreses. Amb aquest objectiu, Respon.cat posa en marxa el grup de treball de Comunicació, que vol establir-se com un espai de trobada que reuneixi el màxim de professionals possible d’aquesta àrea, de les empreses membres. La previsió és que aquest grup es reuneixi un cop al mes.
  • De Joves: cat també ha comunicat la posada en marxa, pròximament, d’un grup de treball de joves, amb l’objectiu de tractar les dinàmiques de relació intergeneracional. Moltes empreses membres han manifestat que és un tema que les preocupa, ja que es troben que el talent jove accedeix a elles preguntant pel propòsit de l’organització i volen donar-los una resposta veritable que pugui satisfer aquesta ambició i, al mateix temps, que tingui un triple impacte constatable: econòmic, social i ambiental.

Us podria interessar també

Iniciem el cicle de visites a empreses membres de Respon.cat visitant bonÀrea a Guissona

Hem iniciat el cicle de visites a empreses membres de Respon.cat, que es faran trimestralment, per descobrir de primera mà les seves bones pràctiques. La primera d’aquestes visites va ser

Sessió de Networking amb empreses participants a l’RSE.Pime

El proper 5 de març de 9.30 a 13.00h, Respon.cat organitza una sessió de Networking amb les empreses participants de les diferents edicions de l’RSE.Pime a la Ciutat de l’Aigüa

Jornada “La responsabilitat social de l’empresa amb el territori i la comunitat”

El proper dijous 7 de març tindrà lloc la jornada virtual “La responsabilitat social de l’empresa amb el territori i la comunitat”. Respon.cat organitza una sessió d’aquesta temàtica oberta a les empreses,