El dirse s’obre camí a l’empresa

El dirse s’obre camí a l’empresa

  • Respon.cat ha col·laborat en la jornada organitzada per l'Associació DIRSE, membre del Consell Social de Respon.cat, a Barcelona, on es va presentar el II Estudi de la funció dirse en l'empresa espanyola”
  • Més d'un centenar de directius han col·laborat en l'elaboració de l'estudi que radiografia la realitat actual de la funció de Responsabilitat Social.
  • Els resultats del II Estudi de la funció dirse ratifiquen una tendència progressiva a la professionalització i consolidació d'aquesta figura.
  • Retrat robot del dirse a Espanya: dona, entre 40 i 50 anys, amb formació universitària i programa de postgrau específic en RSC, amb 10 anys d'antiguitat al lloc de treball.
  • Mitjana del perfil del lloc de treball: funció exclusiva o integrada en Comunicació o RR.HH.; amb dependència directa del màxim directiu de l'empresa i formant part del Comitè de Direcció, compta amb 3,8 col·laboradors i gestiona un pressupost no superior al milió d'euros.

Barcelona, 05 de juliol de 2019.- La preocupació per la manca de concreció al voltant de la funció de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) o Sostenibilitat ha estat en el germen de la constitució de DIRSE des de la seva posada en marxa el 2013. Que en molts casos la posada en valor d'aquesta disciplina depengués de l'impuls personal de directius compromesos, al marge de la cultura organitzativa de les organitzacions, dificultava la construcció d'un perfil consensuat de professional per als dirses i impedia l'aplicació de la filosofia RS en l'enfocament estratègic a llarg termini.

En els últims anys i atribuïble a diversos factors (entre ells, la pressió dels diferents grups d'interès, canvis en l'organització i estructura del teixit empresarial, així com en la legislació), la funció d'RSC ha experimentat una progressiva consolidació, el que es manifesta en el fet que els seus responsables a les empreses han anat cobrant més rellevància i guanyant capacitat de decisió en l'estructura organitzativa de les companyies aconseguint, amb el seu treball, que els criteris de sostenibilitat s'encomanin cada vegada a més àrees corporatives.

Aquestes són algunes de les principals conclusions presentades a Barcelona, ​​a la seu del Banc Sabadell, i que pertanyen a l'Informe de DIRSE "Estado de la Profesión 2019: II Estudio de la función dirse en la empresa espanyola”, elaborat conjuntament amb la Càtedra RSC Mango d'ESCI - UPF i el suport de Valora Consultores. La investigació, que pren com a punt de partida la del 2013, permet una visió panoràmica i evolutiva del perfil de la funció d'RSC a partir de l'opinió dels seus protagonistes, els dirses, als quals s'ha consultat mitjançant enquesta i grups de discussió (focus group).

Així, arribem a la configuració d'un nou retrat robot de la persona que està darrere del càrrec: dona, entre 40 i 50 anys, amb formació universitària i programa de postgrau específic en RSC, amb 10 anys d'antiguitat en el lloc; i de la funció: amb entitat pròpia i exclusiva, o integrada en les àrees de Comunicació o Recursos Humans, amb dependència directa del màxim directiu de l'empresa i formant part del Comitè de Direcció. Compta amb 3,8 col·laboradors i gestiona un pressupost no superior al milió d'euros.

Van presentar l'acte davant mig centenar de directius i professionals de Catalunya, l'amfitrió de la vetllada, Albert Carné, director de Sostenibilitat de Banc Sabadell, i Meritxell Ripoll, vocal de la junta de DIRSE, a més de directora de Responsabilitat Corporativa de CaixaBank, així com els representants de les dues entitats que han col·laborat en l'elaboració de l'estudi, Fernando Liz, director global d'Operacions de Valora i Beatriz Bayo, directora de RSC de Mango.

Silvia Ayuso, directora acadèmica de la Càtedra Mango de RSC (ESCI-UPF) i autora de l'estudi va ser l'encarregada de presentar les conclusions principals del mateix, entre les quals va destacar "l'innegable vincle entre la rellevància de la Responsabilitat Social en l'exercici de les organitzacions i l'antiguitat en el lloc del directiu responsable" i la "tendència cap a la professionalització de la figura".

Per tancar la presentació, es va celebrar una taula de debat en la qual tant els dirses convidats (Beatriz Bayo, directora de RSC de Mango, Albert Carné, director de RSC a Banc Sabadell i Silvia Agulló, directora de Negoci Responsable i Reputació en DKV) com el públic, van intercanviar les seves impressions sobre les dades de l'estudi.

Els tres convidats s'han sentit reflectits en l'estudi (no en va, els tres pertanyen a companyies de grans dimensions) i van coincidir també en el grat dels resultats en relació a l'avanç de la RSC a l'empresa. Més en concret, Albert Carné va afirmar que la RSC-Sostenibilitat havia passat de ser una "maria" (com la Gimnàstica) a ser les Matemàtiques de l'empresa.

Així mateix, a Silvia Agulló li va semblar estrany que els clients no apareguin més amunt en l'escala de preocupacions del dirse, tot i que entén que s'estan incorporant cada vegada més a les seves prioritats.

Pel que fa a les divergències entre el que més valoren les empreses de la funció (el reporting i rendició de comptes a grups d'interès, els temes d'ètica, compliance i govern corporatiu i la definició de l'estratègia de RS) i el que més valoren els propis dirses, Silvia Agulló li va treure ferro, ja que la feina més característic del director de RSC / Sostenibilitat és de "segona línia de defensa", vital i molt intensa, encara que molt menys visible. Beatriz Bayo, va afegir al fil de l'anterior, que ara almenys els dirses som visibles, el repte serà que no s'oblidin de nosaltres i per a això la perseverança és clau.

Entre els reptes a què s'enfronten els dirses per aconseguir l'avanç de la funció en les empreses, van concordar tots en què les dades, tant la rigorositat i homologació de mètriques, com el relat que les acompanya i que permet construir les relacions amb els diferents grups d'interès, suposen un gran repte en el qual cal seguir millorant. I van compartir amb els presents una de les palanques que mai falla: "comparar-se amb la competència".

Davant la pregunta sobre el futur de la funció, cap dels ponents creu ja que la figura del dirse es vagi a dissoldre al mig o llarg termini, ja que en una societat tan canviant, una figura amb una visió global i innovadora, que estigui pendent de totes les noves tendències i les sàpiga integrar en el negoci, es fa més necessària que mai. És més, Albert Carné va afirmar contundent que "si fem els deures, en cinc anys això no ho va a conèixer ningú, així que ja hauríem d'anar posant data per al tercer estudi sobre la professió dirse".

L'estudi complet està disponible en aquest enllaç.

Sobre DIRSE

Nascuda el 2013, DIRSE és l'associació espanyola de professional que treballa per la formació permanent, la promoció i el reconeixement de les persones que, des d'àmbits directius i/o executius, desenvolupen la funció específica de Responsabilitat Social, contribuint així, a millorar la seva capacitat d'influència per a la creació de valor en les organitzacions.

Actualment agrupa més de 380 professionals de l'RS en l'àmbit nacional, amb delegacions a Andalusia, Aragó, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, Madrid, Múrcia i Illes Canàries, entre d'altres. També s'ha constituït, amb els seus homòlegs a Itàlia, Regne Unit, Alemanya, Turquia, Sèrbia i França, l'European Association of Sustainability Professionals (EASP), que agrupa més d'un miler de dirses europeus.

L'activitat de l'associació se centra en quatre eixos: Formació (Pla Mentor Dirse, amb la col·laboració de les fundacions EY i SERES), Advocacy (participació institucional en fòrums de referència, comitès consultius o científics a nivell nacional i internacional), Recerca i publicacions (sobre el paper del dirse i l'estat de la professió) i Networking (Transversa i col·loquis dirse).

Per dur a terme la seva tasca, a més de les quotes dels seus socis, DIRSE compta amb el suport dels següents socis protectors:

  • Socis Protectors Premium: 21gramos, Bankia, BBVA, Caixabank, Cecabank, Deloitte, DKV, Fundación EY, Iberdrola, Llorente y Cuenca, Merco, Reale Seguros, Santander, Suez, Telefónica, Valora Consultores.
  • Socis Protectors: Across International, Activa Mutua, Aquavall, ATADES, CMI, COFAR, Cruz Roja, Ecoembes, Fernández Zugazabeitia Abogados, Ferrovial, GLS, Hidralia, Ibercaja, Leroy Merlin, Lógica Ecommerce, L'Oréal, Sabadell, Sorigué i Vodafone.

Sobre Respon.cat

Respon.cat és un organisme que vol implicar les empreses i les organitzacions empresarials més compromeses amb la Responsabilitat Social, amb l’objectiu de promoure un salt qualitatiu i quantitatiu de l’RSE a Catalunya. És un projecte de país vinculat a la competitivitat sostenible de les empreses, que focalitza l’RSE com a factor estratègic i cultural de les empreses. Es pretén oferir l’espai de trobada i col·laboració entre empreses de sectors, territoris i dimensions diverses, per tal de construir una iniciativa que sigui de servei per a una gran diversitat d’empreses sabent captar el sentit diferencial que l’RSE pot tenir en cadascuna.

Le podría interesar también

Arranca la primera iniciativa en Barcelona para convertir los residuos de café en energía

Singular.net, empresa miembro de Respon.cat, colabora con esta iniciativa focalizada en promover la economía circular y fomentar la inserción de colectivos en riesgo de exclusión social. La economía circular es

Conegueu en profunditat les Bones Pràctiques de les empreses guanyadores dels Premis Respon.cat 2017

  El proper 30 de gener tindrà lloc la Jornada de Transferència de bones pràctiques de les organitzacions guanyadores dels Premis Respon.cat 2017 a ESCI-UPF Les organitzacions premiades dinamitzaran tallers simultanis

Respon.cat posa en marxa el canal de Youtube. Ja tenim Youtube!

  Posem en marxa en canal Youtube, on es podran trobar els materials audiovisuals que es generen de l’activitat de Respon.cat   Us convidem a subscriure-us a aquest canal a