[Entrevista] Mercè Mullor: una empresa on la majoria del personal són dones i una minoria creixent d’origen estranger fa que la no discriminació, la igualtat, el respecte i la formació siguin estructurals

Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l'objectiu comú d'aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d'un plantejament empresarial.

MERCÈ MULLOR BOIX, presidenta de Respon.cat i consellera delegada de Mullor

Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l'actualitat?

Mullor des de la seva fundació volia ser una empresa propera amb els seus empleats. I també una empresa que creia en la professionalització i dignificació de l'activitat de neteja. Tot un seguit de valors que avui estarien dins el paraigua d'una gestió socialment responsable. Tracte respectuós, proper i humà.

Aquesta forma d'entendre la nostra relació amb els nostres empleats, però també amb els nostres clients, i els nostres proveïdors ha estat, i és, la base que ha configurat la gestió de l'empresa.

Quan ens van dir fa anys l'existència del programa del Pacte Mundial de les Nacions Unides ens hi vam apuntar de seguida. I quan vam tenir coneixement dels ODS, ens vam sentir plenament identificats. És obvi que com més t'involucres més derivades pots trobar.

Per a nosaltres, ser una empresa on la majoria del nostre personal són dones, i una minoria però en creixement d'origen estranger, fa que la no discriminació, la igualtat, el respecte i la formació siguin qüestions estructurals. També hem entrat en contacte per buscar oportunitats de col·laboració en xarxa, amb entitats de tots els llocs on treballem.

Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?

Portem anys treballant amb el Casal dels Infants de Raval per formar nois en risc d'exclusió social, oferint pràctiques a la nostra empresa, després es queden o treballen en altres empreses. Tenim col·laboracions similars amb altres entitats com Creu Roja, Fundació Tallers, i altres entitats que treballen molt activament en el món de la discapacitat. Una empresa pot ajudar molt a enfortir tot allò que les associacions de pares, associacions veïnals, fundacions o clubs esportius fan en el camp de la integració, formació i generació d'oportunitats per a les persones en situació puntual o estructural de vulnerabilitat.

Aspirem al fet que la nostra empresa tingui una cultura integradora, conscient i proactiva. Òbviament hem de fer molta formació tècnica, però on invertim més és en la formació humana, perquè volem que sigui el valor diferencial del que fem.

La constant evolució de les pràctiques de conciliació o el foment de la corresponsabilitat home-dona, per exemple, són accions que persegueixen no només que els nostres equips estiguin motivats, sinó que puguem pensar que som una empresa que tracta de ser responsable amb tot l'entorn, tractant de posar un gra de sorra en el conjunt.

Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i els seus principals barreres i obstacles?

Creiem que hi ha hagut molts progressos en la sensibilitat cap a la contribució social de les empreses, així com en formalitzar i especificar formes d'actuar dins les empreses. En l'actualitat, les persones decideixen on volen treballar i la manera d'entendre com funciona la relació empresa i societat és un punt que les persones valoren a l’hora de decidir on treballar.

El govern corporatiu s'ha d'adaptar a la societat i als seus problemes, que són molts. I en aquest sentit una empresa familiar té molts menys recursos que una multinacional o una gran empresa, però està clar que pot tenir molta més intencionalitat i determinació a l'hora de marcar un discurs còmplice amb la societat que l'envolta.

A vegades costa col·laborar amb altres empreses o fins i tot amb l'administració, ja que existeixen paradigmes i dinàmiques que són obstacles per al desenvolupament de l’RSC. Tenim molt a millorar com a "sistema".

A vegades voldries fer moltes coses, però els recursos econòmics i humans són limitats. I no pots obrir nous fronts per falta de temps.

És un equilibri molt delicat, perquè si l'empresa no té un resultat positiu, no es pot permetre tan sols pensar més enllà del dia a dia. Però si una empresa se centra principalment en el resultat econòmic a curt termini no entendrà el paper social de l'empresa, i en conseqüència no el podrà desenvolupar.

Quins són els altres reptes i desafiaments de la teva organització en matèria d’RSC, sostenibilitat i ODS?

El nostre principal objectiu és fer arribar al màxim nombre de membres de la nostra Organització de més de 3.500 persones els nostres valors i la nostra voluntat de contribuir a la societat a través de diversos mecanismes.

Si aconseguim que cada any hi hagi més persones que els interioritzin com a propis i siguin cada vegada més pro actives en plantejar-nos actuacions i projectes, vol dir que som capaços de consolidar aquest desafiament. Una empresa pot fer molt més, moltíssim més, si té la complicitat dels seus treballadors. I a més aporta un valor potser intangible, però real per a totes les persones involucrades, entre les quals m'hi incloc.

Els desafiaments econòmics i de tota mena derivats de l'última crisi econòmica que hem passat recentment (per no anar més enrere) ens fa pensar que la incertesa i la preocupació per la realitat actual i futura derivada de la Covid-19 no ha d'anul·lar la nostra capacitat de ser positius. Les empreses si volen poden ser un actor de contribució social en funció de com treballen, i crec que tot i ser un camí complex, això no les debilita a llarg termini, sinó que les fa més fortes i motivadores.

Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?

Molta. Ens sentim còmodes des del naixement de Respon.cat perquè podem compartir experiències i aprendre de projectes desenvolupats per altres empreses. Amb unes tens més en comú, i amb altres malgrat l'aparent diferència, pots trobar persones amb voluntats properes i equips humans extraordinaris.

Participar en certs comitès i projectes ens ajuda a reflexionar sobre com entenem i apliquem l’RSC a Mullor, i ens ajuda a ampliar les nostres mires.

Le podría interesar también

[Vídeo] Apunts, busquem solucions per conservar els 86 llocs de treball de persones amb discapacitat

Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives

‘Fer el bé fent el que millor saps fer’, reportatge a la revista Joia

La revista Joia, magazine de salut mental, editada per la Fundació Joia, publica un reportatge on es presenta la iniciativa Respon.cat, junt amb altres que entronquen amb la responsabilitat social.

Lavola rep el segell de "Pime innovadora"

Lavola, empresa membre de Respon.cat, ha rebut el segell de PIME Innovadora que atorga la Direcció General d’Innovació i Competitivitat del Ministeri d’Economia i Competitivitat Aquest reconeixement està concebut per