Quatre empreses de Respon.cat participen al Pla pilot per la Reforma horària

  • Una sèrie d'empreses duen a terme un pla pilot promogut per la Iniciativa de la Reforma Horària per adaptar els seus horaris de feina a la realitat europea. 
  • La iniciativa per la Reforma horària va obrir la possibilitat que algunes empreses participessin en un pla pilot i Respon.cat va poder proposar-ne

La reforma horària ha de permetre no solament millorar la conciliació de la vida laboral amb la vida familiar sinó també incrementar el rendiment laboral i la productivitat de les empreses.

Respon.cat ha col·laborat amb la Iniciativa per a la Reforma Horària per ajudar a fer possible reconvertir el sistema del temps que se segueix a Catalunya i acostar-lo a la realitat europea. Tal com vam anunciar al mes de maig, dues empreses membres de Respon.cat, el Grup Sifu i Suara Cooperativa, han participat en un procés pilot d’acompanyament a empreses, administracions i organitzacions socials per a implantar els elements necessaris per a adaptar-se als requeriments d’aquest canvi de l’estructura dels horaris. I dues altres empreses que també hi han participat han esdevingut membres de Respon.cat posteriorment: GAES i la Fundació Joia - Apunts. La prova pilot no obliga les empreses a seguir uns mateixos procediments sinó que facilita l'adaptació perquè puguin trobar el model òptim d’adaptació de la realitat de la seva organització.

El govern de la Generalitat ha apostat per aquesta mesura i al juliol es va crear un consell assessor per a la reforma horària presidit per Fabian Mohedano, que assegura que hi ha un consens “molt ampli” en la necessitat de racionalitzar els horaris a Catalunya per guanyar qualitat de vida. A partir d'ara, el consell portarà a terme un seguit de reunions amb agents socials, administracions i grups d’experts per recollir propostes d’aplicació.

Ahir el diari ARA publicava un reportatge avui sobre la iniciativa, en la qual es fa referència a dues de les empreses membres:

Fraccionar en hores els dies d’assumptes propis

La Fundació Joia es dedica a l’atenció de persones amb problemes de salut mental. Aquesta entitat és una de les empreses i organitzacions que més seriosament s’està prenent el tema de la reforma horària. Des de fa un any van decidir reduir la seva hora de dinar per poder sortir abans. El seu horari habitual era de 8.00 a 13.30h i de 15.00 a 18.00h, però ara han decidit adaptar-se al model europeu i, dinant amb menys temps, poder sortir abans. En concret, fa un servei de 8.00h a 13.00h i de 14.00h a 17.00h. D’aquesta mesura es beneficien 49 persones, de les quals les que havien tingut fills el 2015 cap no va demanar la reducció de jornada.

“El canvi a l’horari es va efectuar per lògica”, explica la responsable del departament de responsabilitat social empresarial, Beatriz Castillo. De fet, Castillo opina que, un cop es va analitzar la situació, des de l’empresa van veure com millorava la cohesió de les persones treballadores i de les persones usuàries. En aquest sentit, per exemple, un dels avantatges que ha obtingut la fundació és que, com que dinen a la 13.00h i fins a les 14.00h, moltes persones poden ser visitades en els descansos de dinar de la gran majoria d’empreses. Pel que fa a l’acceptació dels treballadors, Castillo assegura que tots se senten “molt satisfets”, ja que, entrant a la mateixa hora, han pogut aconseguir tota la tarda lliure.

Adaptar-se al model europeu no és l’única reforma horària que la fundació ha seguit. Destaca com a curiosa la seva distribució dels dies d’assumptes propis, ja que els converteixen en hores. D’aquesta manera, poden utilitzar-les en fracció d’hora en hora i fins a completar-ne la quantitat que pertoca a cada professional segons la seva jornada laboral. Els professionals poden decidir així si utilitzar hores o dies sencers. De fet, 61 treballadors s’han demanat al llarg d’aquest any hores i no dies d’assumptes propis. Tot i que, potser, una mica “complicat” de gestionar, com assegura Castillo, el model dóna bons fruits.

A més d’aquestes mesures, la Fundació Joia s’ha sumat a la prova pilot que realitza la Plataforma de la Reforma Horària. Ara per ara, està en fase de confecció per dur a terme el treball a distància. L’empresa aposta per la conciliació laboral i el màxim benestar de les famílies dels seus treballadors. Per això mateix, una de les altres opcions que es duen a terme és la tarda lliure a la setmana. Així, 67 treballadors es beneficien de la mesura i els divendres a la tarda no han d’anar a treballar.

També sorgeixen handicaps que han de superar. Per exemple, la fundació treballa amb equips multidisciplinararis, amb psicòlegs, tècnics d’intervenció directa i treballadors socials, de manera que cada professional tracta d’una manera diferent els usuaris. Així, és necessari que es quadrin els horaris perquè mai el servei no es quedi sense una persona. Malgrat tot, la fundació se’n surt i valora de manera molt positiva els canvis que s’han produït i els que estan per venir.

GAES: dissabtes tancats però amb cita prèvia

Fa gairebé tres anys que l’empresa catalana que lidera el sector de la correcció auditiva, GAES, va decidir implantar una mesura per modificar els hàbits horaris: només un 90% dels centres obrien els dissabtes. La resta es mantenia de guàrdia, segons explica Esther Vargas, responsable de l’àrea de persones i beneficis socials. De fet, gràcies a aquesta iniciativa, l’empresa va ser reconeguda el 2014 amb el premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps.

Tancar el dissabte, en un sentit comercial, pot ser un dels aspectes que perjudiquin l’empresa. Per això, GAES ha hagut de posar-hi remei. D’aquesta manera, l’empresa reforça el contacte amb el clients. Per fer-ho ha potenciat les cites prèvies, ja que en molts casos els clients han d’anar a les botigues de manera periòdica. Aquest canvi, de fet, ha produït efectes positius en termes de relació empresa-client. Vargas assegura que els clients valoren que l’empresa es preocupi pels treballadors i, a més, se’ls donin beneficis a ells mateixos. L’empresa, en aquest sentit, també està molt contenta.

Una altra de les mesures que duu a terme l’empresa des de fa anys és concedir flexibilitat horària als seus treballadors. A les oficines hi treballen unes 350 persones, de les quals la gran majoria disposen d’un horari flexible. Quins avantatges tenen els treballadors? Poden entrar a la feina entre les 7.30h i les 9.30 i sortir entre les 17.00h i les 19.00h. D’aquesta manera, poden adaptar una mica més els seus horaris laborals als seus hàbits de vida. I l’altra mesura adoptada és el treball a distància des de casa. Una seixantena de treballadors es beneficien del teletreball al matí o a la tarda durant un dia o dos a la setmana.

Aspectes a millorar, com sempre, n’hi ha. Així ho reflecteix Vargas, i incideix en un possible replantejament de l’horari intensiu de l’estiu. L’empresa té més de 60 anys d’història i, ara, intenta actualitzar els hàbits dels treballadors per obtenir una millora de la productivitat i la conciliació laboral amb les seves famílies. De fet, el 2011 també va rebre el premi Fidem, que va destacar les mesures per fomentar la conciliació de la vida familiar i laboral contribuint a la facilitat del desenvolupament professional de la dona. El 70% de la plantilla són dones, i la meitat tenen fills. D’aquesta manera, GAES intenta donar beneficis a aquestes treballadores. L’empresa del sector auditiu també va guanyar el premi Família i el Premi Catalunya Flexible 2009 per començar a incentivar les mesures.

La presidenta del comitè d’igualtat de GAES, Conchita Gassó, no amaga que les mesures que adopta l’empresa han influït de manera molt positiva. “Les persones són el nostre principal valor: volem impulsar mesures que els permetin treballar millor i ser més feliços”, assegura.

Veure el reportatge sencer al diari ARA:

Entrades sobre la qüestió:

Le podría interesar también

Últimas noticias

Respon.cat aprofundeix en el debat sobre la regulació de la transparència d’informació no financera després de l’aprovació de la Llei sobre informació No Financera i diversitat

Respon.cat ha organitzat la sessió sobre la Llei sobre informació no financera i diversitat amb la col·laboració del Col·legi de Censors Jurats de Comptes i AUREN. Aquesta sessió sobre la

Sin categorizar

[Vídeo] Jornada Mediació i RSE: com resoldre conflictes des de la Responsabilitat Social · Respon.cat i Cambra de Comerç de Bcn

  Jornada de “Mediació i RSE: com resoldre conflictes des de la Responsabilitat Social Empresarial“, coorganitzada per la Cambra de Comerç de Barcelona i Respon.cat en el marc del Dia

Sin categorizar

Aquest dilluns a les 17h: Acte d’RSE per a pimes a la Llotja de Mar

El proper dilluns 29 de maig Respon.cat celebra l’acte de llançament de l’edició RSE.Pime 2017 i cloenda de l’edició 2016. Durant l’acte es donarà la publicació amb els casos de bones