Cal que les empreses passin de bones pràctiques puntuals a integrar la RSE com a part estratègica del seu model de negoci: entrevista a Ràdio Estel a Josep Maria Canyelles

Cal que les empreses passin de bones pràctiques puntuals a integrar la RSE com a part estratègica del seu model de negoci: entrevista a Ràdio Estel a Josep Maria Canyelles

  • “De vegades, des de fora, moltes persones s’han preguntat si al darrere de la responsabilitat social de les empreses hi pot haver un interès de quedar bé o una estratègia de màrqueting. És així?”
  • Com es pot animar una empresa a tenir més responsabilitat social? Què hauria de tenir en compte?”
  • Aquestes són algunes de les preguntes que li van fer a Ràdio Estel a Josep Maria Canyelles i Pastó.

Escolta el programa sencer

Escolta el fragment on s’entrevista Canyelles a continuació:

 

Seguidament fem un resum de l’entrevista:

Ràdio Estel (R.E.): En primer lloc, ens podria parlar una mica sobre d’on surt la idea de la responsabilitat social de les empreses?
Josep Maria Canyelles (J.M.C.): La responsabilitat social empresarial (RSE) es basa en anar més enllà de la filantropia tradicional. Va emergir fa uns 30 anys amb la idea que les empreses han de crear valor econòmic i social simultàniament, no només corregir els impactes negatius després d’haver-los generat.

RE: I com està la salut de la responsabilitat social de les empreses? Val alça? I per què una empresa s’hauria de prendre seriosament aquest tema?
JMC: La RSE està en auge perquè el mercat ho valora cada cop més, ja sigui en la captació de talent, la fidelització de clients o la reputació davant inversors. No només es tracta d’ètica, sinó que també és una qüestió estratègica i de competitivitat.

De vegades, des de fora, moltes persones s’han preguntat si al darrere de la responsabilitat social de les empreses hi pot haver un interès de quedar bé o una estratègia de màrqueting. És així?
JMC: És cert que hi pot haver casos de greenwashing, però cada cop està més penalitzat. Si una empresa fa bé les coses, és legítim que ho comuniqui. Això ajuda a estructurar un mercat que valora aquests atributs.

RE: I per què va néixer Respon.cat, aquesta associació?
JMC: Respon.cat es va fundar oficialment el 2014 com una associació empresarial per promoure la RSE a Catalunya, agrupant empreses i organitzacions de diferents mides i sectors per compartir coneixements i impulsar bones pràctiques.

RE: Com es pot animar una empresa a tenir més responsabilitat social? Què hauria de tenir en compte?
JMC: Cal que les empreses passin de bones pràctiques puntuals a integrar la RSE com a part estratègica del seu model de negoci. Això les converteix en actors de transformació social amb un propòsit més enllà del benefici econòmic.

RE: I a nivell concret, aquests últims anys, què estan fent amb aquesta responsabilitat social empresarial? Què més motiva avui en dia? Hi ha algunes tendències?
JMC: Algunes tendències clau inclouen l’economia circular, les empreses saludables i la sistematització dels reptes socials. A més, hi ha un interès creixent en la creació de confiança i capital social per afrontar la desvertebració de la societat.

RE: Quines creu que són les principals fites aconseguides per Respon.cat i quins són els reptes actuals?
JMC: Respon.cat ha aconseguit posar la RSE a l’agenda catalana i promoure el concepte de territori socialment responsable. També destaca el Manifest per una economia amb propòsit, que ha unificat el suport de les principals organitzacions empresarials. Els reptes actuals inclouen aprofundir en la integració de la RSE en la societat i les empreses.

Le podría interesar también

Entrevista a Roser Fernández en el Dia Mundial de la Salut Mental

Entrevista a Roser Fernández, directora general de La Unió, associació d’entitats sanitàries i socials i membre de Respon.cat, amb motiu del Dia Mundial de la Salut Mental. Roser Fernández afirma que

Oriol Amat parlarà de “Crisi, responsabilitat social i pime” a l’acte de cloenda de l’RSE.Pime | 30 de juny

El proper 30 de juny celebrem la jornada virtual de tancament de RSE.Pime 2019 i llançament de la nova edició, que presentarà la novetat de format virtual. En aquest acte es

“Ara és el moment, fes el canvi!”, la nova campanya de Barcelona Energia

Grup Tersa, empresa membre de Respon.cat, impulsa una campanya per promure la transició energètica “ara és el moment, fes el canvi”. Barcelona Energia és la comercialitzadora pública de l’àrea metropolitana de