[Article] Empresa i llengua catalana, de Bernat Gasull

Bernat_Gasull_Plataforma_Llengua_DI_llengua_materna_Respon.cat

  • En el marc del Dia internacional de la llengua materna, compartim unes reflexions de Bernat Gasull i Roig, Plataforma per la Llengua. 
  • Bernat Gasull "l'ús normalitzat del català va estretament lligat a la innovació i a l’assumpció de criteris moderns de responsabilitat empresarial".

[Article] Un dels aspectes més sorprenents en la política lingüística de les empreses vers els consumidors dels territoris de parla catalana és el gran contrast entre unes i altres. Mentre hi ha empreses que els tenen plenament en consideració, altres actuen talment com si no existissin. Com que cap empresa pot defugir una realitat d’un mercat tan evident com el de llengua catalana, es poden prendre dues mesures:

  1. Actuar d’acord amb l’acceptació del mercat i els barems de l’entorn europeu per a mercats lingüístics similars (com poden ser el danès, el noruec, el finès o comunitats lingüístiques com la francesa a Suïssa o la flamenca a Bèlgica).
  2. El bandejament de la realitat i fer la vista grossa vers els consumidors de parla catalana quan cal aplicar la responsabilitat social, els codis ètics i el bon govern.

Més enllà dels casos concrets d’una voluntat explícita d’actuar en contra del mercat de llengua catalana (i per tant sovint en contra dels propis interessos comercials), hi ha encara un desconeixement de la situació real o bé una acomodació a certes inèrcies. Encara hi ha grans empreses multinacionals que desconeixen que la llengua catalana no és una llengua minoritària i quan ho descobreixen se sorprenen de la vitalitat que té i actuen en conseqüència. En aquest sentit la Plataforma per la Llengua està desenvolupant eines que poden contribuir a millorar aquesta informació, com el web www.businessincatalan.cat. Així mateix, val a dir que les multinacionals capdavanteres en el sector tecnològic o més innovadores, amb bons departaments d’informació de la realitat sociològica on s’adrecen, són les que més s’han adequat al consumidor català. Pel que fa a l’acomodació a certes inèrcies, és ben cert que l’ús normalitzat del català va estretament lligat a la innovació i a l’assumpció de criteris moderns de responsabilitat empresarial. Com en d’altres àmbits, les empreses més dinàmiques i adaptables al mercat són les que s’adeqüen més bé al consumidor de parla catalana. Per facilitar aquests procés adaptatiu la Plataforma per la Llengua ha creat eines com el web a l’entorn del comerç http://www.comercencatala.cat. En aquest web hi ha, de manera simplificada, 10 aspectes que tota empresa hauria de tenir en compte a l’hora d’actuar en el nostre mercat: http://www.comercencatala.cat/la-bona-practica-al-comerc-en-10-frases.

També pot ser força útil aquest portal en l’àmbit de l’etiquetatge de productes: http://www.etiquetatencatala.cat/. En aquest aspecte cal tenir en compte que, com la resta de llengües europees de dimensions similars al català, hi ha una llei per la qual el consumidor té dret a rebre les dades obligatòries i les instruccions dels productes en català. Això afecta des de les informacions de seguretat d’una joguina, les instruccions d’un electrodomèstic, el manual d’ús del cotxe o les instruccions d’un producte farmacèutic.

Bernat Gasull i Roig
Tècnic de campanyes de la Plataforma per la Llengua

 

[llegir més]

 

 

 

Le podría interesar también

Per què participar al programa RSE.Pime

Si sou una pime interessada en la Responsabilitat Social, ara teniu l’oportunitat de prendre part en el programa RSE.Pime.Disposar d’un Pla d’acció elaborat per la pròpia empresa per mitjà d’un procés àgil

La Fundació Randstad llança la 13a edició dels seus Premis

Els Premis Fundació Randstad tenen com a objectiu fomentar la igualtat d’oportunitats i inclusió laboral de persones amb discapacitat. Fins al 31 de gener es poden presentar les candidatures a

La Fundació Corresponsables obre la convocatòria als IX Premis Corresponsables

Corresponsables, empresa membre de Respon.cat, a través de la Fundació Corresponsables, obre la convocatòria dels IX Premis Corresponsables que reconeixeran bones pràctiques en comunicació responsable. Fins el 31 de maig es