|
La vostra organitzaciĂł es va sumar al Manifest per una Economia amb Propòsit. Per què les empreses haurien d’avançar cap a un major compromĂs?
L’èxit de les empreses no es pot seguir mesurant només per mitjà de la seva capacitat de generar beneficis i competitivitat, sinó que s’ha d’avaluar també per la seva utilitat social i ambiental. En cas contrari, la recerca permanent del benefici i la competitivitat ens conduirà a una societat més insatisfeta amb les necessitats bà siques, a la destrucció ecològica i a la decadència dels valors.
L’avanç cap a un major compromĂs ens adreçarĂ a una societat mĂ©s saludable, que es construeix sobre una cooperaciĂł sistemĂ tica. Un model econòmic que no ha de tenir altre sentit que cercar el bĂ© comĂş i no deixar a ningĂş enrere.
Considerem el compromĂs de les empreses com el seu punt de partida per a una actuaciĂł responsable en un entorn complex i ple de reptes. D’aquest compromĂs sortirĂ la innovaciĂł amb valors que impulsem des de l’AssociaciĂł Catalana per al Foment de l’Economia del BĂ© ComĂş.
Quina evoluciĂł observeu en el vostre entorn empresarial?
Crec que tenim un sector empresarial saludable, força conscient dels impactes ambientals i socials que generen i de la rellevà ncia que comporta actuar enfront aquesta emergència global. Aixà ho recull l’informe Trust Barometer 2025 de Edelman, el qual conclou que, tot i el clima generalitzat de descontentament actual de la societat, les empreses continuen essent les úniques capaces de recollir la confiança dels ciutadans.
Estic convençut que les empreses seguiran remant en la mesura de les seves possibilitats durant l’any 2025. Tant pel propòsit amb el qual treballen, com per l’efecte reputacional i el factor talent, ja que les persones tindran tendència a voler treballar en empreses compromeses. Les empreses cerquen talent i el talent cerca compromĂs. D’acord amb l’International Business Report (IBR), elaborat per la consultora Grant Thornton, el 62% de l’empresariat catalĂ assegura que invertirĂ en matèria de sostenibilitat l’any 2025 una xifra superior a la mitjana espanyola (54%), l’europea (52%) i la global (58%).
Les empreses, i en especial les PIMES, s’enfronten, però, a reptes globals que només es podran assolir si s’aborden de manera col·lectiva, mitjançant una necessà ria col·laboració público-privada.
- La descarbonització. El pas a una energia neta porta associat un important increment dels costos de producció, cada vegada més imprevisibles i complexos. Caldrà major conscienciació i complicitat de la societat, assumint un major preu per quelcom més sostenible.
- La digitalitzaciĂł, que facilitarĂ el camĂ envers la descarbonitzaciĂł. Aquesta digitalitzaciĂł i la formaciĂł adequada serĂ possible amb una implicaciĂł de dalt a baix, amb un major protagonisme dels governs i de les grans empreses.
- Increment dels requisits normatius: com la Directiva sobre Informes de Sostenibilitat Corporativa (DISC), la Taxonomia Europea o les directives sobre economia circular.
Cal recordar que vora el 90% de les empreses catalanes estĂ compost per PIMES, les quals treballen amb recursos escassos i amb poca agilitat per afrontar canvis. Viuen amb major incertesa i angoixa aquest pas envers una economia mĂ©s neutra i cal posar-los les coses fĂ cils. Necessitem Administracions pĂşbliques que apliquin polĂtiques valentes, fĂ cils i Ă gils. Mitjançant, per exemple, una fiscalitat ambiental positiva, aplicant bonificacions fiscals per a aquelles empreses que ho fan bĂ©.
Com abordeu el foment d'un major sentit de propòsit en el món empresarial?
El model de l’Economia del BĂ© ComĂş disposa d’eines que permeten a les empreses avaluar-se i fer plans de millora respecte de valors fonamentals com la dignitat humana, la solidaritat, la justĂcia social, el respecte pel medi ambient i la transparència i democrĂ cia. Mitjançant el Balanç del BĂ© ComĂş, acompanyem les empreses analitzant la seva manera d’actuar amb els seus grups d’interès respecte d’aquests valors fonamentals. Una manera d’ajudar-les envers un major propòsit en la seva activitat. La nova versiĂł del Balanç del BĂ© ComĂş, d'aplicaciĂł a partir de 2025, ve encapçalada per la declaraciĂł de propòsit.
Amb la voluntat de contribuir a una indústria catalana sostenible, l’any 2023 và rem encetar el projecte INNOVALORS. Hem desenvolupat fins ara un total de 3 jornades que han posat a debat aspectes com la rellevà ncia de la innovació per a la sostenibilitat en la indústria, la visió del mercat respecte dels productes sostenibles i els sistemes de reporting d’impacte.
Sota el lema “Nous valors socials: reptes i propostes per al bé comú”, les jornades INNOVALORS 2025 seran un espai de reflexió i debat sobre els valors que defineixen la nostra societat en un context de grans transformacions com ara la intel·ligència artificial.
Treballem per generar propostes concretes que promoguin el bé comú i un futur més sostenible. |